kräftdjur/parasit/liknar en gråsugga fast grön, vad är det för något?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kamphona
    • December 2004
    • 95

    kräftdjur/parasit/liknar en gråsugga fast grön, vad är det för något?

    Hej!
    Kolla på min blogg högst upp:


    Vad är det för något? Läs vad jag vet om den under bilden.
    Mycket tacksam för svar av kunniga zoopet:are!

    /Linnea
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är en parasitisk isopod. Riktigt, riktigt, *riktigt* otrevliga.
    De är ganska vanliga på malar i amazonas, beroende på art så suger de blod på utsidan av malen eller i gälarna, som löss ungefär; andra äter sig in i malen och bygger bo; medan några eller helt enkelt överfaller malen och äter upp den levande. I vissa områden lär 70% av otocinclusar ha sån där som ätit sig in i malen och byggt bo - allt som syns är ett hål i malens kropps-sida, parasitens "lufthål". Jag misstänker faktiskt att en av mina flexilis har eller har haft en sån parasit, för den har ett litet hål på nacken.

    Det är mycket sällan man ser dem, eftersom de är relativt lätta att upptäcka (parasiterade fiskar kasseras) och exportörerna dessutom bombar fisken med antiparasitmedel innan de exporteras, och sen gör grossisten samma sak här i sverige.

    Men här har tydligen nån tagit sig igenom.

    Jag vet inte om de kan sprida sig i akvarium; skulle inte tro det, men jag vet inte.

    Om du vill veta exakt kan du lägga den i en liten burk med alkohol (vodka eller t-röd, vadsomhelst bara det är starkt) och skicka till Evertebratavdelningen på Naturhistoriska Riksmuseet, så artbestämmer de den och lägger den till samlingen.
    Skicka isf med all info du har om den, t.ex. vilken fisk den satt på och om du vet varifrån den kommer.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kamphona
      • December 2004
      • 95

      #3
      Ok, det ska jag göra! Kul, ja min akvariehandlare förstod att det var en sorts blodsugande parasit, men han ville veta lite mer om vilken det var. Jag ska skicka in den och se vad som kommer tillbaka!

      Tack för ett väldigt tydligt och bra svar!

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        jäklar var äckligt säger jag bara.

        hur stora är det ungefär? några mm?

        Lenis
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Kamphona
          • December 2004
          • 95

          #5
          3-4 mm
          japp, äckliga e dom!

          Kommentar

          Arbetssätt...