vitapricksjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wallman
    • January 2005
    • 27

    vitapricksjukan

    Jag har medicinerat mot vita prick och blev av med den efter 3 behandlingar men bara ett tag, nu har den kommit tillbaks igen.
    Jag pratade med zoobutiken och de sa att jag skulle medicinera igen, höja temperaturen och tillsätta salt. Men jag har 2 stycken pansarmalar och dessa är ju känsliga mot salt. Överlever de om jag tillsätter salt i vattnet?

    Tacksam för svar!

    /Marion
    92 liters sällskapsakvarium
  • Håven
    • September 2004
    • 180

    #2
    Flytta pansarmalarna till annat akvarium som även behandlas mot vita prick.

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Har du slutfört hela kuren enligt medicinen (typ 14-15 dagar tror jag det är)

      Annars kommer det ofta tillbaka.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • Wallman
        • January 2005
        • 27

        #4
        Ursprungligen postat av peppito
        Har du slutfört hela kuren enligt medicinen (typ 14-15 dagar tror jag det är)

        Annars kommer det ofta tillbaka.
        På medicinen stog det att om det inte skett någon synlig förbättring efter en vecka ska man upprepa behandlingen och det har jag ju gjort. Jag har behandlat 1 gång i veckan 3 veckor i rad. Efter 3:e behandlingen försvann det men har nu kommit tillbaks efter bara några dagar.
        92 liters sällskapsakvarium

        Kommentar

        • Cine
          • February 2005
          • 25

          #5
          Trist med vitapricksjukan. Troligtvis behandlade du för kort tid, prova att behandla längre denna gång. Tyvärr kan det också vara så att du fått in vitaprick som är resistent mot medicinen. Prova i så fall en annan medicin som innehåller en annan aktiv beståndsdel. Att höja temperaturen är jättebra, det accelerar parasitens levnadsförlopp vilket gör att sjukdomen snabbare botas.

          Pansarmalar tål inte salt, så använd inte det. Sätt dem i ett eget kar när du medicinerar eller låt bli saltet.

          Lycka till!

          Kommentar

          • Wallman
            • January 2005
            • 27

            #6
            Ja fungerar det inte den här gången får jag nog byta medicin... Har iallafall höjt temperaturen och struntar i saltet eftersom jag inte har något annat akvarium att sätta pansarmalarna i.

            Tack för hjälpen!
            92 liters sällskapsakvarium

            Kommentar

            • Babbett
              • October 2003
              • 337

              #7
              Jag hade problem...

              Ursprungligen postat av Wallman
              Jag har medicinerat mot vita prick och blev av med den efter 3 behandlingar men bara ett tag, nu har den kommit tillbaks igen.
              Jag pratade med zoobutiken och de sa att jag skulle medicinera igen, höja temperaturen och tillsätta salt. Men jag har 2 stycken pansarmalar och dessa är ju känsliga mot salt. Överlever de om jag tillsätter salt i vattnet?

              Tacksam för svar!

              /Marion

              ...med samma elände och fick frågan om hur det är med Nitrithalten i vattnet. Har du kollat så du inte har höga halter av detta i ditt kar?
              Mvh. Ann E.

              http://www.freewebs.com/babbett/index.htm

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Vitaprick

                Vitaprick sjuka ligger latent i fisken vissa fiskar visar symptom bara man stoppar ner handen och vissa verkar aldrig få det?
                Om man har låt säga ett kar på 500liter tillsätter man 50ml(JBL Punktol) höjer temperaturen till runt 28-30°C.

                FLYTTA INGEN FISK, Vitaprick är en basilusk som faller av när de kliar sig mot botten flyttar du då pansarmalarna så flyttar du problemen vilka glider runt på magen på botten.

                Skit i saltet det är bra men det är inte så bra många av våra fiskar e just invanda från bräckt till söt och börjar man tillsätta salt igen jg då skall du vänja av dem med det och då kan du glöma att sätta in dina corrysar igen...vissa corrysar klarar saltet bra men verkar få konstiga spel av det!

                Om man efter 5 dagar inte ser ngn skillnad(bättring) tömmer man ut ca 100liter vatten fyller upp igen OBS!!! tillsätt varmt vatten 28-30°C. och ger en ny dos på 50ml(JBL punktol) och avvaktar igen, under tiden får man kolla i akvariet VAD gör så att de får sjukdommen
                1. Är det en stressig miljö, typ många fiskar?
                2. Har man ngn fisk som är extra känslig, typ praktbotia, blackmollys osv.
                3. Har jag gjort ngt nytt sedan detta hände, Flyttat rundor (det är inget dock hus)
                4.Har jag gjort mina vattenbyten?

                Ja frågorna är många men de mest väsentliga är nog ovan om jag har fel rätta mig gärna...Men detta är efter egena erfarenheter.
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                Arbetssätt...