Bytte akvarium, Slösjärten fick spuck!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Swordh
    • March 2005
    • 4

    Bytte akvarium, Slösjärten fick spuck!

    Hade ett litet runt akvarium på kanske 7 liter. hörde att d inte va så bra. Så jag fixade iordning mitt 120 liters akvarium. Satte i slösjärten där i och han simma runt en liten stund men sen blev han konstig och börja simma upp och ner. Nu rör han sig knappt men lever.
    Finns d nått jag kan göra eller ska jag ta livet av honom?
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    kan du förklara mer om akvariet? har det stått ett tag? har pumpen stårr igång? temratur osv?

    Kommentar

    • Swordh
      • March 2005
      • 4

      #3
      Har ingen pump och temperaturen bör vara ok... har aldrig haft sånt. (ska skaffa) Jag har gjort precis som förrut och då har han mått bra. men nu när jag bytt akvarium blev han konstig.
      Men han verkar må lite bättre nu. Fast han simmar upp och ner. Fast han verkar försöka att vända på sig utan att lyckas.

      Kommentar

      • angelica2220
        • October 2004
        • 110

        #4
        Det låter som om din fisk har problem med simblåsan. Har läst att salt kan hjälpa, och skalade gröna ärtor... Hoppas det ordnar sig!
        "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

        Kommentar

        • Swordh
          • March 2005
          • 4

          #5
          Han repade sig!

          Mätte temperaturen på vattnet och såg att den va tok hög! La honom i en skål med rätt temperatur och han repade sig rätt snabbt! Han verkar må rätt bra nu.

          Kommentar

          • Mathias-D

            • December 2002
            • 1122

            #6
            fixa en bra pump och rätt värme...så kommer det bli bättre.

            hur är det nu med akvariet vad har du i?? har du bilder eller nått?

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Hur länge har du haft den i skålen? Det kan vara så att han upplever det lite förvirrande att komma till ett stort tomt (?) akvarium. Utan pump skall du definitivt inte vara. Vattnet i akvariet måste desssutom få en tillsats av någon sorts bakteriekultur så det kommer igång lite grand. Försök läsa på hur du skall få igång akvariet på denna länken.

              Tror inte på nån simblåsesjukdom utan mer på att du gjort det lite enkelt för dig... Ibland måste man göra saker lite mer ordentligt... med pump, moget vatten och lite "läsa på".

              Lycka till och hoppas slöjstjärten överlever. De allra bästa hälsningar,
              Maria
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Swordh
                • March 2005
                • 4

                #8
                Just nu har jag honom i den gamla skålen/vasen. D nya akvarie vattnet får stå och svalna under natten, pallar inte byta vatten. har inga bilder.
                Lärt mig en lite läxa iaf. Kan säga att d va temperaturen i vattnet som fick honom att må dåligt. mätte en temp på 33 grader. och då va vattnet kallare än när jag satte i honom :S
                Tack för tipset Lenmar!

                Kommentar

                • Mathias-D

                  • December 2002
                  • 1122

                  #9
                  Inte bra inte bra
                  men hur är karet nu då??
                  växter? grus+ svårt och hjäpla/veta hur det ser ut om det inte finns nått och gå på...

                  Kommentar

                  • Edlund
                    • September 2004
                    • 330

                    #10
                    heheh alltså.Pump (cirkulationspump) och doppvärmare e ju ett måste.Har ni köpt dessa saker av en zooaffär?.Isånafall trycker jag att dom skall fråga osv vad du har för saker/tillbehör till akvariumet osv.O andra sidan e det ditt ansvar o att kolla upp vad man skall ha för tillbehör för att tillgodose ditt djur behov.

                    Kommentar

                    • Gud bevare Tsaren
                      • April 2004
                      • 276

                      #11
                      33 !? Tja, då ska du vara lycklig att den lilla krabaten alls överlevde ! Jag antar att du hade en doppvärmare i karet för att uppnå denna aktningsvärda värmebölja ? Ta och släng ut skräpet. Det är nämligen inget du behöver för kallvattensfiskar. Betänk att odlingsvarianter av Carassius Auratus gärna har det något varmare än den vanliga guldfisken (som brukar föredra 18-22 grader om de hålls i akvarium inomhus). En temperatur på 22-23 grader (aldrig över 24) brukar vara idealisk och för att uppnå det behöver du verkligen ingen doppvärmare.

                      Jag antar av misstaget att du är novis på området och rekommenderar därför följande adress: http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm

                      Om du har fler frågor står säkert vår guldfiskexpert Kramfors och resten av oss till tjänst.

                      Högaktningsfullt
                      Gud bevare Tsaren

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Jag tänkte på en sak till .... när du fått ordning på karet så blir säkert guldisen glad åt en kompis nu när du har plats... de gillar kompisar nämligen... Men först måste du ha en pump med ett rejält filter...
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...