Förgiftning??!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChrilleK84
    • March 2005
    • 40

    Förgiftning??!!

    Bytte i förgår mitt gamla innerfilter till ett nytt fluval 204 i mitt 200L sydamerika-kar, jag la i filtermatrialen som medföljde (makaroner och aktivt kol) + seras torv, upptäckte idag att fiskarna (spec kardinaltetrorna) andades fort som fan, dock ej vid vattenytan så jag bytte typ 35% vatten och öste i en flaska nitrivec för det verkar ju som en nitritförgiftning MEN KAN DET VERKLIGEN BARA VARA FÖR ATT JAG BYTTE TILL ETT NYTT FILTER SOM DET BLEV SÅ HÄR? Jag tycker att det är konstigt, visst det finns ju inga nyttiga bakterier i ett nytt filter men att det går såhär illa på den korta tiden....
    Sötsurt ska det vara!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    amonium/amoniak accumuleras från dag 1 när du avbrutit nitrifikationen. Om du bara har tillräckligt mycket fisk och skit i bottensubstratet så kan det utan problem bli tillräckligt högt för att ta dö på fiskarna på 24 timmar.

    Nitrit är det förståss lika med. Amonium kan omvandlas till nitrit i bottensubstratet och i andra delar av karet, men knappast i lika stora mängder. Det krävs ju fungerande nitrificering för att nitrit skall bildas.

    Men det är egentligen bara av akademiskt intresse. Dina fiskar mår dåligt för att du har bytt filter för snabbt, ja. Om det är amonium/amoniak eller nitrit spelar ingen roll.Det är kväveförgiftning i vilket fall. Lösningen är att byta vatten och att tillsätta bakterier. Slamma gärna av bottnen när du byter vatten.

    För att undvika det till nästa gång så kan du lägga över en del av filtermaterialet från det gamla filtret till det nya, eller köra båda filterna paralellt ett tag.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • ChrilleK84
      • March 2005
      • 40

      #3
      Jaha det gick ganska bra ändå kardinaltetrorna som verkade må sämst lever allihop, däremot dog en pansarmal =( Ska åka in till Guldfisken å handla nitrit-test å lite tror jag...
      Sötsurt ska det vara!

      Kommentar

      Arbetssätt...