Snabb hjälp önskas!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elli
    • January 2002
    • 67

    Snabb hjälp önskas!!!

    Jag har 4 molly och 5 platy i ett 60 liters akvarie. För några dagar sedan hittade jag en av platyna död på botten. Den var ganska nyinköpt, en vecka ca. Nu får jag se en annan av mina platy, som är äldre, inköpt för två månader sedan kanske ligga ganska still uppe vid utan i ett hörn uppe vid ytan och liksom kippa med andan. Den känns inte som ett bra tecken... Har läst att det kan tyda på nitrat förgiftning, men till saken hör att jag bytte vatten (1/4) för bara några dagar sedan! Vad kan jag göra??? Hjälp!!

  • skraegget
    • February 2002
    • 157

    #2
    Köp ett nitrit test och kolla värdena. Det låter som om det skulle vara nitrit som kväver dem. Tillsatte du något i det "nya" vattnet, för det ska man göra, med tex Sera nitriveck.

    Kommentar

    • GooGoo
      • February 2002
      • 2975

      #3
      Tänk vilka olika råd man får, en säger att man skall använda medel i vattnet, en annan att man inte alls behöver några tillsatser! Det är inte lätt att veta vad som är rätt eller fel. Sedan beror det nog väldigt mycket på vilken vattenkvalitet man har i kranen, eller hur?

      GooGoo
      alias Helen & Ted
      Har inte en enda firre längre men återkommer ändå hit då och då.

      Kommentar

      • Annika
        • January 2002
        • 2518

        #4
        Det är klart att vattenkvaliteten spelar stor roll. Vill man ha reda på exakt vilken sorts vatten man har i sin kran kan man vända sig till Tekniska kontoret, om man har kommunalt vattet vill säga, och be att få en kopia på analysresultat av dricksvattenkvalitet.

        //Annika

        Kommentar

        • GooGoo
          • February 2002
          • 2975

          #5
          Bra tips Annika!

          GooGoo
          alias Helen & Ted
          Har inte en enda firre längre men återkommer ändå hit då och då.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Diverse:
            Fisk dör knappast av nitrat, däremot av nitrit som skraegget skriver.
            Nitrit får man oftast i nystartade akvarier, om man matat för mycket, eller om man slarvat med vattenbytena.
            Att problemen dykt upp vid ett vattenbyte kan också tyda på att pH har varierat mycket, vilket det gör om buffringsförmågan (dvs KH) i vattnet är låg, samt om man slarvat med vattenbytena en tid innan man gjorde det senaste vattenbytet.
            Att fiskarna står uppe vid vattenytan kan ju tyda på syrebrist, kanske hjälper det att rikta pumpens utblås mot vattenytan.
            Sedan till frågan om de vattenvärden man får på tekniska kontoret så är det ett helt OK sätt att ta reda på kranvattnets värden.
            Tänk dock på:
            1/ Vattenvärdena kan variera olika dagar i veckan.
            2/ Vattenvärdena varierar också inom en kommun, beroende på hur långt man finns från vattenverket. Se därför till att få det test som de gjort närmast dig (de mäter på flera ställen).
            3/ Den näst viktigaste faktorn när det gäller vattenvärdena är KH-värdet och detta mäter inte kommunen.
            Om KH se http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=194
            4/ Att ett vatten är bra för människor är definitivt inte detsamma som att det är bra för fiskar.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...