Jag blir knäpp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J A D E
    • January 2005
    • 63

    Jag blir knäpp!

    Jag upptäckte för snart två veckor sedan vad jag tror var vitapricksjukan på min bågciklidshona, å innan jag fått inhandlat Protozin hade även hanen å ett par av glödbandstetrorna oxå prickar.
    Efter att ha höjt tempen till ca 28 grader åkte medecinen i enl. instruktionerna. Fiskarna uppträdde alltmer sjuka, slöa mm. kuren pågick å alla verkade på bättringsvägen å dag 5 bytte jag ca 45L vatten (karet e 130L) enl. rekomendation av Akvariehandels personal.
    Efter avslutad kur så verkar alla ganska pigga å prickfria, utom bågciklidshonan.
    Hon är fortfarande prickig men piggare.
    Vad gör jag?! Ytterligare en kur eller några andra förslag? var det vitapricksjukan över huvud taget?
    -Jag blir knäpp!
    Idag tänkte jag skölja ur å rensa mitt ytterfilter efter medecinrester, dessutom vattenbyte ca 25L å rensa lite i akvariet.

    mvh. J A D E
  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    #2
    Ursprungligen postat av J A D E
    Jag upptäckte för snart två veckor sedan vad jag tror var vitapricksjukan på min bågciklidshona, å innan jag fått inhandlat Protozin hade även hanen å ett par av glödbandstetrorna oxå prickar.
    Efter att ha höjt tempen till ca 28 grader åkte medecinen i enl. instruktionerna. Fiskarna uppträdde alltmer sjuka, slöa mm. kuren pågick å alla verkade på bättringsvägen å dag 5 bytte jag ca 45L vatten (karet e 130L) enl. rekomendation av Akvariehandels personal.
    Efter avslutad kur så verkar alla ganska pigga å prickfria, utom bågciklidshonan.
    Hon är fortfarande prickig men piggare.
    Vad gör jag?! Ytterligare en kur eller några andra förslag? var det vitapricksjukan över huvud taget?
    -Jag blir knäpp!
    Idag tänkte jag skölja ur å rensa mitt ytterfilter efter medecinrester, dessutom vattenbyte ca 25L å rensa lite i akvariet.

    mvh. J A D E
    Flytta firren...annars är det igång igen å sjukdomen kommer att florera på nytt...
    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Lite funderingar, ni som fått angrepp av "vita prick" parasiten, har ni kommit på vad som orsakade angreppet så att det inte händer igen.
      Det är inte ovanligt att det behövs ytterligare en behanling.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • J A D E
        • January 2005
        • 63

        #4
        Om Jag nu tar ut henne å stoppar i ett 20L kar jag hittat, har en liten pump men ingen värmare å belysning till, tror ni det funkar ändå? Så kör jag en kur till på henne. När jag nu gör det å ska i med kuren skall jag byta lite vatten varje dag tycker ni? då volymen e så liten.
        KRAMFORS : Vad det beror på ? Vet jag ej, detta är första gången.
        Tacksam för all hjälp jag kan få !
        mvh. J A D E

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Jag skulle behandla hela akvariet igen, står det inte så i instruktionen för medicinen.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • J A D E
            • January 2005
            • 63

            #6
            Ursprungligen postat av Kramfors
            Jag skulle behandla hela akvariet igen, står det inte så i instruktionen för medicinen.
            OK,innom 48 timmar stå det men det har gått ca96timmar.
            så om jag kör vattenbyte å vanlig veckorengörning å ansning av växter,
            bottensug mm. + rengörning av vadd å mackaroner. och därefter tar en kur till.
            Funkar det?
            mvh. J A D E

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Svårt att veta, om parasiten inte finner en värdfisk inom cirka tre dygn så dör den.
              Du kan ta ur den angripna fisken och behandla den och hålla koll på på de andra så det inte bryter ut igen.
              Klarar fisken sig utan värmare.

              Slamsug botten riktigt så du får bort de Ichtysporen som kan finna där.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • J A D E
                • January 2005
                • 63

                #8
                Ursprungligen postat av Kramfors
                Svårt att veta, om parasiten inte finner en värdfisk inom cirka tre dygn så dör den.
                Du kan ta ur den angripna fisken och behandla den och hålla koll på på de andra så det inte bryter ut igen.
                Klarar fisken sig utan värmare.

                Slamsug botten riktigt så du får bort de Ichtysporen som kan finna där.
                Har nu rengjort ytterfilter, slamsugit, rensat å gjort ett vattenbyte på ca35%.
                Dessutom tagit ut den angripna fisken å lagt i ett litet kar ca 15L, som får agera sjukstuga å hoppas på det bästa. Jag startade kuren idag å imorgon skall jag medicinera igen med ett litet vattenbyte, vad tror du/ni om detta?
                mvh. J A D E

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Låter bra, bara du håller koll på de fiskar du inte medicinerar.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • J A D E
                    • January 2005
                    • 63

                    #10
                    Jorå, jag ska ha koll på dem oxå! Tack för hjälpen
                    mvh.J A D E

                    Kommentar

                    Arbetssätt...