mollyn vit om munnen!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    #16
    Igår var jag och köpte den där förbannade medicinen, men nu ligger min fisk på botten och flämtar!! dom andra fiskarna är typ och hackar på honom. han får typ inte vara ifred. varför mår den dåligt när jag har börjat medicinera??
    det är veeeerkligen skitkul man lägger ut en jävla massa pengar men det blir aldrig bra endå!!!
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #17
      ser ut som den är ganska stel. som att den har tappat lite av rörelseförmågan.
      denna fisk är 1 vecka gammal. innan dess hade jag bara en molly, köpte denne andre som sällskap.
      la i två tetror igår också, de är de enda fisk jag har. ska det bli en stor förgiftning denna gången med? har vart lungt ganska länge nu tills jag bara lägger i lite fiskar. tror knappast endå att fisken får förgiftning några timmar efter jag lagt i bara två fiskar till??
      för den flämtar som mina andra fiskar gjort och vill bara ligga ensam och ligger liksom ner på botten om om den ska dö.
      åker iväg som en bil till nytt ställe om nån är och stör honom.
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Satte du i mer fiskar fast du medicinerar eller fattar jag fel.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #19
          kramfors
          Jag startade medicinering igår, hade även köpt 2 tetror. men det har väl inget med hur mollyn uppför sig eller? det är inte nån av de nya fiskarna som mår dåligt.

          mollyn har iaf dött redan, gick på bara några minuter, upptäckte att den flämtade och de nyss när jag vaknade. har aldrig vart med om att en fisk nästan tvärdör. känns som det är medicinens fel. känns väldigt bittert nu då detta var det absolut värsta som kunde hända, köpt en dyr medicin och så går den fiskjäveln och dör.
          jag gav akvariumet en andra chans efter ganska många jävligheter för några veckor sedan. är detta tacken för att man försöker??!!!
          jävla skitfiskar, jag blir riktigt less på detta. man försöker men det hjälper ingenting. känns roligt att allt man gör alltid är förgäves.
          köpte denna mollyn för att den andre inte skulle vara ensam men det skulle jag aldrig gjort. köpa en fisk för att den ska dö en vecka senare. jippie.
          så har det oftast vart känns det som.
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #20
            Sätter i nya fiskar i ett akvarium du medicinerar, man upphör aldrig att förvånas.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • trollet85
              • January 2005
              • 667

              #21
              kramfors.
              man råkar kanske vara nybörjare, det är inget man tänker på. måste man vara avkariumnörd? så dog alltså mollyn pga dessa två tetror? eller vad är det du vill säga?
              63L med salamandrar
              Mina älskade persers Viola och Velvet

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                Man sätter inte i nya fiskar till en sjuk fisk allra minst när man medicinerar.
                Jag anser att man inte ska medicinera fiskar som går att ersätta utan större kostnad, men det vågar jag inte skriva för det är allt för många som är beredda att rädda sina fiskar oberoende av att kostnaden för medicin via överskrider fisken värde.

                Ofta hjälper det inte att medicinera, kanske för stunden men sjukdom brukar för det mesta orsakas av att ägaren gör något fel vid skötseln av sitt akvarium eller att man utsätter fisken för något negativt vid transport eller I-koppning, fisken kan komma från "saltat" vatten till osaltat, det är skillnad på pH mellan det vatten den har varit och dit den kommer, den har inget immunförsvar mot de bakterier som finns i det nya vattnet.

                Därför ska alltid nya fiskar gå i karantän och långsamt vänja sig vid det vatten och bakterieflora dit den ska.
                Det finns en mäng saker som påverkar fiskar negativt, pga. för litet filter, fel ljus, vattentemp, pH, slarv med delvattenbyten osv.
                Läs på första sidan och på nätet om vattenkemi och hur du sköter de fiskar du har och tänker köpa.

                Sedan kan fiskar bli sjuka av andra orsaker fast man har gjort allt rätt.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #23
                  Trollet85

                  Tappa inte modet, vi har alla fått stöta på dessa mariga sjukdomarna som finns, och med medicin kan vi hjälpa dem men har det gått för långt kommer man ingenstans.
                  Vi har alla varit nybörjare, men vissa tror att de inte varit det.
                  Jag har haft akvarium sedan jag var 5 och jag ställer frågor ännu som om jag vore nybörjare för att det ändrar sig hela tiden, vi verkar få ny grejer att stoppa i akavariena.
                  Så jag vaet inte var du bor, men om du bor i närheten av marakryd så kom till mig så kan du få nya mollysar jag har vita svarta med och utan lyrstjärt.
                  De vita e inte så stora ännu men om 1månad kan du komma så kall du få ngra du kan få välja själv.
                  jag har svärdbärare och guppys med om du vill ha ngra sånna.
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • trollet85
                    • January 2005
                    • 667

                    #24
                    Kramfors:
                    men mina nya fiskar kan väl åtminstone överleva? eller är felet så stort jag gjorde så dom kommer absolut dö inom några dagar?
                    har inte möjlighet att ha nya fiskar jag köper i karantän tyvärr, har inte råd att köpa ett akvarium till. men jag brukar ta väldigt lång tid på mig med att vänja dem, kanske ett par timmar innan de får komma ner i akvariumet. häller bara i lite vatten då och då..


                    Peterhaack:
                    Är väl så, mycket som kan hända med akvarium. lite för mycket! men jag har inte pengar att lägga ut. och att det ska hända så mycket får en att hata akvariumet istället. jag försöker och försöker men endå får man typ skit för det.. den sjuka fisken dog ju lik förbannat när jag dagen innan gått och köpt dyr medicin. känns jätte meningsfull och man har slängt bort pengar på det och även på fisken. han levde i mitt akvarium i en vecka och den köpte jag så den skulle vara kompis åt min andre, men nu tänker jag inte köpa några fler kompisar åt den.
                    tack det var väldigt snällt att jag skulle få fiskar! men jag bor inte i närheten av skåne tyvärr. några mil norr om gbg faktiskt.
                    Tack iaf!
                    63L med salamandrar
                    Mina älskade persers Viola och Velvet

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #25
                      Dna nya fiskar kommer väl antagligen överleva, med det är inte särskilt smart att köpa nya fiskar när akvarumet medicineras.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...