Trasiga fenor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Liten
    • November 2003
    • 24

    Trasiga fenor.

    Jag har haft mina guppy i ett par månader nu. Honorna mår fint men hanarna ser slitna och trötta ut. Nästan på en gång började deras bakfenor se söndertrasade ut. Tänkte inte så mycket på det, bara att jag nog hade fått tag på dåliga exemplar. Men idag köpte jag ett nytt par (en av varje), efter en timme hade min nya vackra hane fått trasiga fenor. Efter att ha stått och tittat en stund så tycker jag mej se att den minsta av honorna verkar lite tjurig.
    Nu till frågorna: Kan det vara hon som biter hanarna, och isf är det nåt fel på henne? Varför biter hon inte honorna? Bör jag göra mej av med henne?

    Vad kan det annars vara? Nån sjukdom? Allt är som det ska i karet annars.

    Mvh Liten
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Nån av dina fiskar biter sönder deras fenor. Hanarna kan ibland jaga varandra och bita i fenorna. Kolla vad som försigår i ditt akvarium. Du kanske ser boven i dramat efter ett tag. Prova ta ur den elaka och ha den i ett annat akvarium ett par dagar och släpp sedan i den igen. Det kan gå att få den "snäll" men jag garanterar inget. Har du mycket växter?
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Geezer
      • October 2003
      • 166

      #3
      Ursprungligen postat av Liten
      Jag har haft mina guppy i ett par månader nu. Honorna mår fint men hanarna ser slitna och trötta ut. Nästan på en gång började deras bakfenor se söndertrasade ut. Tänkte inte så mycket på det, bara att jag nog hade fått tag på dåliga exemplar. Men idag köpte jag ett nytt par (en av varje), efter en timme hade min nya vackra hane fått trasiga fenor. Efter att ha stått och tittat en stund så tycker jag mej se att den minsta av honorna verkar lite tjurig.
      Nu till frågorna: Kan det vara hon som biter hanarna, och isf är det nåt fel på henne? Varför biter hon inte honorna? Bör jag göra mej av med henne?

      Vad kan det annars vara? Nån sjukdom? Allt är som det ska i karet annars.

      Mvh Liten
      Det är inte lätt att säga det här ! (det är nog troligtvis därför du inte fått svar..) Jag har hållt på med akv, fiskar i en "herrans" massa år..
      Jag har sjålvt blivit av med mängder av fisk i olika epedimier..
      Det kostar både ära och pengar att bli av med akv. fisk ! -Men vad kan man göra? Eftersom det här med "online" besked inte "existerar" ,tror jag att .....
      Nej! ,du får Maila mej om du vill veta vad jag skulle ha gjort! -Geezer-

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Har du bara Guppy.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Liten
          • November 2003
          • 24

          #5
          Jag har 3 hanar och 4 honor (guppy), en väderål, 2 goby (vet ej vilken sort, hon i affären sa att dom bara hette goby), 2 malar, och ett par killi (australe). Alla utom just denna guppy verkar snälla.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Groby är det den här http://hem.passagen.se/kent.andersson/sm.smorbult.htm
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Liten
              • November 2003
              • 24

              #7
              Nä, det är det inte. Formen stämmer rätt bra, men den är inte taggig nånstans. Den har blåa och röda tvärränder på kroppen, röda kinder, gula och svarta bakfenor och precis innan stjärtfenan är en svart fläck som ser ut som ett "fett" rödakorset kors. Dom är mindre än guppyna, och verkar väldigt snälla.
              Och för att svara på en tidigare fråga... Jag har rätt mycket växter.

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Det är bra att du har växter som de kan gömma sig i. För övrigt tror jag att du har ett "svart får" i akvariet. Honorna kan bli lite kinky när de ska ha yngel eller är av högre rang. Är då hanarna lite närgångna får de sig ett nyp i "baken". Genom att ta bort svarta fåret ett tag brukar det bli en annan av högre rang. Hon kan då lugna ner sig vid i släpp igen efter några dagar. Prova! Lycka till!
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                Arbetssätt...