Zebra-fiskar utan ögon.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabriella.
    • February 2005
    • 14

    Zebra-fiskar utan ögon.

    Hjälp!
    Har ett relativt nystarta akvarium (3 veckor)
    med bra värden.
    För ca 2 veckor sedan köpte jag nya invånare till akvariet...från en annan akvarieaffär än den jag köpt allt annat ur. det var erbjudande på Zebra-fiskar. så jag köpte 10 st.
    I akvariet bodde redan .2 kuliålar. 6 teror.3 molly.3 räkor.2 bilbukfiskar och 3 glasmalar.
    allt har gått bra och zebrafiskarna var glada.
    Men för 4 dagar sedan dog den första z-fisken....eller rättare sagt han var sjuk och simmade upp coh ner och på sidan så jag var tvungen att ta bort honom. Igår när jag kom hem hade en liten zebrafisk dött...och igårkväll när jag tittade upptäkte jag att 2 av z-fiskarna blivit av med ena ögat..
    Jag förstår ingenting.
    Är dom sjuka eller kan det vara någon annan fisk i akvariet som inte accepterar dem??
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Zebrafiskar har rätt ofta en genetisk defekt som innebär att de föds med ett öga "överväxt", så skallen fortsätter där ögonhålan skulle varit. De klarar sig utmärkt med bara ett öga, och man tänker ofta inte på att de faktiskt saknar ena ögat.

    Men: om det är ett hål där ögat skulle suttit, så har förmodligen en annan fisk bitit ut ögat på dem. Det är inte helt ovanligt, och vissa fiskarter anfaller andra fiskars ögon ganska rutinmässigt. Av de fiskar du räknar upp är dock ingen någon utpräglad ögonbitare - utom kanske tetrorna, det beror på vad det är för art av tetra.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...