Vita pricksjukan på ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    Vita pricksjukan på ancistrus?

    Såg i förrgår att min ancistrus var lite fläckvis ljusare men tänkte inte mer på det men igår så kom han fram ordentligt och såg inte alls bra ut. Han har en stor vitaktig hinna/fläck framför ryggfenan och så vid stjärtfenan och så två streck ned från ögonen. Om jag inte visste bättre så skulle jag tro att han höll på och ändrade färg då fläckarna är så symetriska och ändå rätt vackert placerade på honom. Han är pigg och alert och beter sig som vanligt men för säkerhets skull placerade jag honom i ett eget kärl med pump igår.

    Det jag undrar är om det verkligen är vita prick han har? Han går i ett kar med 7 kilfläckar och 4 kampfiskar (tills i måndags även med 1 blåciklid, 2 siameser och 1 glasmal - de flyttade då till ett större kar) och inga av de andra fiskarna uppvisar några symptom alls.*lättad*
    Tänkte medicinera honom och det jag undrar hur länge ska man hålla honom separerad från de andra? När vet man att faran är över för de andra firrarna - mao när kan man slappna av?

    Tacksam för alla svar!
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

    #2
    Ancistrusar kan bli fläckvis ljusare som du säger om man tex har tex ljust grus. Om de blir skrämda/stressade kan oxå spela in om jag inte missminner mig.

    Kommentar

    • mckvinnan
      • December 2004
      • 760

      #3
      Ursprungligen postat av sockerconny
      Ancistrusar kan bli fläckvis ljusare som du säger om man tex har tex ljust grus. Om de blir skrämda/stressade kan oxå spela in om jag inte missminner mig.
      Vad är det bästa jag kan göra nu då? Ska jag vänta med behandling men ha den separat eller ska jag placera den tillbaka i sitt andra akvarium och de andra fiskarna?
      Nu är den nog riktigt stressad av att ha behövt flytta och mitt uppfiskande av de andra fiskarna i måndags.
      Jag har engelsk sjösten i akvariet - halvljust... har det påverkat tillräckligt?
      Senast redigerad av mckvinnan; 02 March 2005, 11:47. Anledning: Glömde att ge svar på en punkt.
      Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

      Kommentar

      • mckvinnan
        • December 2004
        • 760

        #4
        Är inte vita prick!

        Inser nu ju mer jag läser och tittar på foton etc att det inte kan vara vita prick min ancistrus har. Den har inga tydliga prickar utan snarare fläckar som täcker vissa områden på kroppen och streck/linjer som gör honom konstigt tecknad på huvudet. Läst om costia men det låter som att det täcker HELA kroppen och det gör inte det här. Är det någon som har en gissning vad det kan vara?
        Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

        Kommentar

        • sockerconny
          • October 2004
          • 2349

          #5
          Det är fullt normalt.
          För att göra en liknelse: Det är lika normalt att ancistrusen blir ljusfläckig som att en kameleont blir ljusgrön....
          Kanske inte någon bra liknelse, men ändå...!!

          Kommentar

          • mckvinnan
            • December 2004
            • 760

            #6
            Jo, jag misstänker starkt att det bara är en pigmentförändring och kommer att flytta över honom idag tillbaka det andra karet. Det ser ut som att han skulle ha en nylonstrumpa uppdragen till strax ovanför ryggfenan - beskriver hans utsuddning rätt väl. Sen de ljusa alice cooper-strecken vid ögonen inte att förglömma.
            Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              fick den flytta tillbaka?

              det är otroligt stor skillnad på min ena ancistrus, han är mörk medan hans syster är mycket ljusare! men ibland blir hon mörk
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • P_zY_mO_n
                • March 2005
                • 69

                #8
                Du kan leta lite om sjukdomar på fisk här.....


                Och det låter lite som Svamp???


                From P_zY_mO_n
                P_zY_mO_n - Remain Insane

                Kommentar

                • mckvinnan
                  • December 2004
                  • 760

                  #9
                  Jodå den fick flytta tillbaka. Fast den är fortfarande väldigt ljus på samma partier. Den är enormt pigg och matglad som vanligt. Så fort den inte kommer att vara intresserad av mat så kommer jag att börja tro på sjukdom igen. De övriga fiskarna i det karet uppvisar ingenting än så länge heller så jag håller tummarna. Det jag läst är att sjukdomsbehandling kan stressa fiskarna ytterligare och därför vill jag inte behandla den förrän jag känner mig säker på att den är sjuk.
                  Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...