Fungol mot Fenröta? HJÄLP

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hemma
    • October 2003
    • 141

    Fungol mot Fenröta? HJÄLP

    Efter att haft stora fiskdöden (nitrit antagligen) så har det varit lugnt ett tag. Nu visar fler fiskar tecken på Fenröta, tror jag. Vita ogenomskinliga fläckar på fenorna, men även kroppen.
    Hade ingen medicin hemma så iväg till affären. De hade inte det jag brukar använda men han tog fram Fungol. Funkar det verkligen?? Det är ju för svamp, men Fenröta kanske är en svamp.....

    Jag blir så himla ledsen, när mina firrar bara är sjuka hela tiden. Försöker ju göra efter konstens alla regler! Blä...
    som gillar fiskar !
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Det är inte fenröt utan vita prick. Du bör omgången gå till närmast djuraffär och köpa punktol (tror jag det heter, men fråga efter vitaprickmedicin). Stoppa inte ner någon annan medicin.

    Höj temperatuten till minst 26 grader. Följ instruktionerna nogrant så skall du se att de är friska efter 15 dagar. Även om fisken är symptomfri skall du inte avbryta kuren då de encelliga djuren kan finnas kvar i karet.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Stoppa inte ner någon annan medicin än vitaprick medicin menar jag förstås. Läs gärna lite om sjukdomen för att få bättre förståelse.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • Hemma
        • October 2003
        • 141

        #4
        Tack för ditt snabba svar.
        Jag är lite osäker vad det är då det inte är små prickar utan mer som fläckar eller fält som är vita.....
        Problemet är att jag hällde i Fungol igår. Hur länge måste jag vänta med att hälla i annan medicin? Ska jag göra (ännu) ett vattenbyte?
        som gillar fiskar !

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Jag skulle råda dig att göra ett vattenbyte till.
          Vita prick sprider sig snabbt och leder till snabb fiskdöd om det inte behandlas. Köpa medicin och börja medicinera. Följ instruktionerna i förpackningen. Jag tror att enligt förpackningen skall man byta vatten ganska ofta. Men skaffa medinen så snabbt som möjligt.

          Om du har en djuraffär med bra och kunnig personal kan de nog hjälpa dig en del också.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • Hemma
            • October 2003
            • 141

            #6
            Får välan ut på lunchen och shoppa.

            Djuraffär finns flera men kunnig personal??? De låter så världsvana men sedan när man kollar runt så förstår man att det är mycket snack. Till och med på Akvarielagret som verkar duktiga visste han inte var fiskarna jag köpte kom ifrån. Han sa Australien men när jag läste på webben stod det Madagaskar... Okej inte så långt ifrån men ändå!
            som gillar fiskar !

            Kommentar

            • peppito
              • December 2003
              • 1612

              #7
              Fast akvarielagret har trots det misstaget mycket kunnig personal.
              "du ångrar bara det du inte gjorde"

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #8
                Alla har fel någon frågar är bara hur ofta de har fel
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                • Hemma
                  • October 2003
                  • 141

                  #9
                  Du har rätt! Jag ska inte döma så snabbt........ ^
                  som gillar fiskar !

                  Kommentar

                  • peppito
                    • December 2003
                    • 1612

                    #10
                    De är i alla fall väl värda ett besök till. Då får du förhoppningsvis en bättre uppfattning.
                    "du ångrar bara det du inte gjorde"

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Hur stora är prickarna?
                      Fenröta orsakas av bakterier.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Hemma
                        • October 2003
                        • 141

                        #12
                        Det är mer fläckar som är cirka 1-2 mm. Var tillbaka Akvarielagret efter Peppitos inlägg och hon jag pratade med där trodde mer på någon slags parasit. Hon tog fram ett preparat som jag har hemma redan.

                        Nu är jag helt rådvill! Jag prövar det som hon sa först så får vi väl se vad som händer.....
                        som gillar fiskar !

                        Kommentar

                        • peppito
                          • December 2003
                          • 1612

                          #13
                          Sorry då kanske jag hade fel. Lät precis som vitaprick på din beskrivning. Men hoppas det löser sig.
                          "du ångrar bara det du inte gjorde"

                          Kommentar

                          Arbetssätt...