Stressad slöjstjärt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna H
    • February 2005
    • 14

    Stressad slöjstjärt.

    Jag har en slöjstjärt som uppenbarligen har blivit stressad.
    För en tid sedan byttes stammarna i mitt hus och sedan dess har fisken vid vattenbyte inte varit särskilt glad.
    Det började med att hon fick fenröta vilket jag har medicinerat med Furonal.
    Jag hade henne i en skål vilken jag nu har bytt till ett större avkarium (54 l). Innan dess andades fisken konstant uppe vid ytan.
    Bakom ena gälen har hon fått en luddig liten böld och på hjässan har hon också gråaktigt ludd. Fenorna är gråaktiga ytterst och på slöjorna kan man också skönja små prickar, ungefär som små blåsor. Dessa sitter längs med "stråken" i fenorna. Är det vitaprick?
    I akvariebutiken mätte de vattenkvaliten och sa att det hade något högt ph-värde och rekomenderade ett saltbad.
    Nu har jag flyttat över fisken i det nya akvariet och hon simmar aktivt runt och är hungrig när jag matar henne. Däremot kanske hon fortfarande har en något överaktiv andning.
    Jag är osäker på om jag ska fortsätta med Furanol. Jag vill inte felmedicinera.
    Vattentemperaturen är 23 grader.
    Senast redigerad av Anna H; 02 March 2005, 10:21.
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Ja, det är vita pricksjukan och vad fläckarna med ludd har jag hjärnsläp på vad det heter. Höj temp något och behandla med ett lämpligt medel (zoobutiken vet bäst). Har du salt i akvariet? Något av medlen aquasafe eller nutrafin i vattnet vid vatten bytet?
    //Camilla
    Senast redigerad av C.Ciklid; 02 March 2005, 13:24.
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    Arbetssätt...