Rasborerna dör!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    Rasborerna dör!!

    Har inom loppet av fyra dagar förlorat 10 kilfläcksrasborer, en kampfisk och en gurami. Varför vet jag inte riktigt... Har gjort följande mätningar:
    Nitrit: 0
    KH: 2
    PH: 6.8
    Nitrat: <25 (Inte riktigt pålitligt, Tetra-test som alltid visar samma...)

    Akvariet har varit igång i ca två och en halv vecka. Satte igång det med gammalt akvarievatten, utkramat filtermaterial från ett fungerande akvarium och genom att ta ett filter från det akvariet fiskarna tidigare gick i. När vattnet hade klarnat efter ca två dagar mätte jag nitrit, pH och KH och gjorde en bedömning att det skulle gå bra att lägga över fiskarna. Lite tidigt jag vet. Flyttade över mina guramisar först. Några dagar senare gick nästa art och för nån vecka sedan så fick rasborerna flytta in...

    Jag skickar upp en bild här på hur de ser ut. De gapar med munnen nåt vansinnigt innan de dör. Hittat ett tiotal de senaste dagarna på botten med vidöppna munnar. Nån som kan hjälpa mig att förstå varför de strukit med??

    Mvh Maria
    Bifogade filer
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
  • Magnuz
    • February 2005
    • 292

    #2
    Hade du alla arterna i ett annat akvarium förut, eller var någon art nyinköpt?

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Alla bodde i 110 liter innan, knökfullt, och nu har de flyttat till 170 liter. Vet inte riktigt med den gapande munnen, trodde att den kanske kunde ge nån ledtråd. Får de inte tillräckligt med syre?? Är det något som äter syre däri? Pumpen brusar ordentligt så det vette tusan... De ser inte ut att ha några skador, missfärgningar, ludd eller annat på sig...

      Köpte några sebrafiskar för att ge mina andra två sebrafiskar lite vänner... Kan ju vara de som hade nån skit med sig. Hade en annan tråd på gång om svamp för några dagar sedan. Har kollat runt på sjukdomar men hittar inte något som stämmer. Vill absolut inte medicinera utan att jag vet vad det är frågan om.

      Alla svar varmt välkomna,
      Maria
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Emotional
        • January 2004
        • 475

        #4
        Jag vet inte om det kan hjälpa dig,men en gång hade jag fiskar som andades hastigt och sedan dog. Jag kunde inte komma fram till vad det var för fel,.. men jag medicinerade med aqua furan och då blev det inga fler dödsfall.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Hur gamla är dina tester? De brukar ha en "bäst-före datum".

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Hemma hos oss blir testerna aldrig gamla... Har nio akvarier som jag testar en gång i veckan (ja andra tittar på sport och jag tittar på test). Det gör att de går åt i ett flygande fläng...

            Plockade två döda rasborer och en sebrafisk idag men annars verkar det som om inga fler fiskar är drabbade... Inga fler som simmar omkring med gapande munnar... Fortfarande ingen som vet vad de gapande munnarna kan vara tecken på? Nån sorts förgiftning tycker jag det känns som... Inte nitrit. PH-svängningar??

            Alla svar varmt välkomna...
            Maria
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Magnuz
              • February 2005
              • 292

              #7
              Ja, någonting är fel med vattnet låter det som. Du har ju extremt lågt kH, så pH-svängningar är nog inte orimligt. Eller någon ny inredningsdetalj som avger något olämpligt?

              Kommentar

              Arbetssätt...