Kardinal död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Volvo142
    • January 2005
    • 21

    Kardinal död

    Hej... ja har startat om på nytt med mitt kar... och köpte nya fiskar, 10 kardinal tetror, 3 svärdbärare och två blackmolly... men mina gammla malar behöll ja... men efter 2 dagar dog 2 kardinal sen fortsatte de baara och nu har jag bara 2 svärdbärare å mollysarna kvar... vad kan detta bero på..??
    Rädda en säl... Klubba en norrman
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Antagligen nån sjukdom. Hur stort var akvariet? Var det nysiliconat? Vatten temp? Kan du beskriva lite mer ingående?
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Vet att kardinaler är känsliga för högt pH-värde och att de klarar sig bäst i vatten som gått ett tag. Kanske det kan vara nån ledtråd...
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Magnuz
        • February 2005
        • 292

        #4
        Hur är vattenvärdena? Hur betedde sig fiksarna inna de dog?

        Kommentar

        • Volvo142
          • January 2005
          • 21

          #5
          akvariet e på 85-90 liter. Akvariet är inte ny silikonat.. vatten värdena har kontrolerats men inte av mig så ja vet int värderna men han som gjorde sa att dom var mycket bra... fiskarna var antingen nere på bottnen eller vid ytan sen när man titta nästa gång var dom döda...
          Rädda en säl... Klubba en norrman

          Kommentar

          • Volvo142
            • January 2005
            • 21

            #6
            ooka vattern temp ligger stadigt på 25 grader
            Rädda en säl... Klubba en norrman

            Kommentar

            • Volvo142
              • January 2005
              • 21

              #7
              jaha nu har de hänt igen, för 2 min sen hitta ja min svärdbärar hane död.... ja blir mycket trött på de här...
              Rädda en säl... Klubba en norrman

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Du fick antagligen nån sjukdom med dig från butiken när du köpte tetrorna. Fråga i din butik om lämplig medicinering. Har själv vart med om att fiskarna dör för några år sedan. Då var temperaturen för hög. Använder du salt?
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • Volvo142
                  • January 2005
                  • 21

                  #9
                  naj jag använder inte salt.. men ja va i butiken i fredags å berätta som de va och dom skyllde såklart på att de var jag som hade gjort fel på de ena och andra... men ja fick tillbaka pengaran för alla fiskarna iaf... :P
                  Rädda en säl... Klubba en norrman

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Alla fiskar simmar i mer eller mindre bräckt vatten. Köp salt i din zoobutik och blanda i. Byt en del vatten och ev. ha i en del medicinering. Du kanske behöver mer drag i akvariet. Du kanske har syrefattigt vatten. Vad har du för pump?
                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #11
                      PS. Du skulle aldrig fått pengarna till baka om de viste att de hade rätt. DS
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      • Volvo142
                        • January 2005
                        • 21

                        #12
                        fluval2+ har ja.... naj kasnke inte men ja har handlat där rätt mycket så dom ville väl vara snälla... :P
                        Rädda en säl... Klubba en norrman

                        Kommentar

                        • C.Ciklid
                          • February 2005
                          • 12055

                          #13
                          Jag vill rekomendera fluval 204 ytterfilter. Inner filter är helt kass (om du har ett större akvarium) och deras kapasitet förminskas efter ett tag. Du slipper desutom städa så ofta med. Hade dessa innerfilter i många år tills jag provade ett ytterfilter. Aldrig mer ett innerfilter...
                          //Camilla
                          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                          Kommentar

                          • Volvo142
                            • January 2005
                            • 21

                            #14
                            okaj.... karet är 85-90l.... men hur ligger ett ytterfilter till i pris?... men ja tycker att de e konstigt att de andra fiskar ja hade kvar inte har drabbats av fiskdöden ...
                            Rädda en säl... Klubba en norrman

                            Kommentar

                            • C.Ciklid
                              • February 2005
                              • 12055

                              #15
                              De är nog vana med vattnet de levde i. De flesta zoon har salt i sína akvarium. Kanske därför... En Fluval 204 kostade mig 795:-. Men det var det värt. Hade den till mitt 90L akvarium med ciklider.
                              //Camilla
                              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...