Corydoras med svamp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Corydoras med svamp!

    Jag upptäckte idag att en av mina 3 corydoras julii har fått svamp!
    En sidan av huvudet är helt täckt av vita, luddiga trådar.
    Smittar svamp?
    Hur ska jag bejandla den?
    Ska man behandla hela karet eller ska jag flytta den till ett karantäns akvarium?

    Har inget extra kar nu, men jag skulle kunna köpa ett plast kar imorgon, men vad behöver man till isf?
    PLast karet är ca 20-30 liter tror jag och doppvärmaren och filtret jag har är till ett 40 l, måste jag köpa nytt isf?
    Sedan så är det ju ingen belysning till plast karet, och jag vet inte om jag har råd att köpa det heller. Klarar corydorasen sig utan ljus?
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    "Ska man behandla hela karet eller ska jag flytta den till ett karantäns akvarium?"
    Nej, ja.
    Det finns bra medel mot svamp i handeln, de flsta svamp "sjukdomar" smittar inte.
    Den ska inte ha mat i sjukakvariet och behöve ingen belysning.
    Svamp brukar uppstå efter skada eller parasitangrepp.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Ursprungligen postat av Kramfors
      "Ska man behandla hela karet eller ska jag flytta den till ett karantäns akvarium?"
      Nej, ja.
      Det finns bra medel mot svamp i handeln, de flsta svamp "sjukdomar" smittar inte.
      Den ska inte ha mat i sjukakvariet och behöve ingen belysning.
      Svamp brukar uppstå efter skada eller parasitangrepp.
      ¨
      Vad behöver man till ett karantänsakvarium då?
      något fisken kan göma sig bakom etc.?
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Man behöver inget, det ska vara rent, fisken är "sjuk" det som behövs kan vara en värmare och en luftpump för syresättningen.
        Det går bra med en hink, balja täckt med något.
        Svamp kan man ta bort mekaniskt med tex ett tops, och tvätta det angripna stället försiktigt (akta ögonen) med saltlösning och rent vatten efteråt.
        Bästa medlet mot svanp är formalin - malakitgrönt det tar ev parasiter också eller bara malakitgrönt.
        Men det går säkert bra med de medel som finns i Zoobutikerna.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Lubbe
          • February 2004
          • 677

          #5
          Ursprungligen postat av Kramfors
          Man behöver inget, det ska vara rent, fisken är "sjuk" det som behövs kan vara en värmare och en luftpump för syresättningen.
          Det går bra med en hink, balja täckt med något.
          Men blir inte fisken stressad om den inte har något att gömma sig bakom? Kan min inte lägga i (t.ex) några stenar eller ngt? Och några plast växter?
          Jag har ingen syrepump, kan jag inte använda ett vanligt filter? Fick med ett litet EHEIM filter (EHEIM Aquaball 2206) när jag köpte ett 40 l kar, det kan jag väl använda?

          Ursprungligen postat av Kramfors
          Svamp kan man ta bort mekaniskt med tex ett tops, och tvätta det angripna stället försiktigt (akta ögonen) med saltlösning och rent vatten efteråt.
          Bästa medlet mot svanp är formalin - malakitgrönt det tar ev parasiter också eller bara malakitgrönt.
          Men det går säkert bra med de medel som finns i Zoobutikerna.
          Okej, tack så mycket!
          Senast redigerad av Lubbe; 27 February 2005, 07:36. Anledning: Tillägg
          310 l - Sydamerika
          200 l - Asien
          104 l - Asien
          70 l - Sydamerika

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Ett sjukakvarium ska stå så fisken inte blir stressad, täck över det med något.
            Du kan ha en pump, men i ett sjukakvarie ska man inte ha cirkulation som gör att fisken får "jobba" för att ligga stilla.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Lubbe
              • February 2004
              • 677

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Ett sjukakvarium ska stå så fisken inte blir stressad, täck över det med något.
              Du kan ha en pump, men i ett sjukakvarie ska man inte ha cirkulation som gör att fisken får "jobba" för att ligga stilla.
              Okej, tack för alla bra svar Kramfors
              310 l - Sydamerika
              200 l - Asien
              104 l - Asien
              70 l - Sydamerika

              Kommentar

              Arbetssätt...