slöjstjärt med vita prick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • angelica2220
    • October 2004
    • 110

    slöjstjärt med vita prick

    är ganska säker på att min slöjstjärt har fått vita prick. Har läst att man ska höja temeraturen till 26 C, men tål mina två andra guldfiskar det? Vilken medicin är bäst, har hittat flera olika sorter i olika trådar här på zoopet, bla protozin, Punktol och Fannamor. Något annat tips? Ska åka bort ikväll och kommer tillbaka på sön... Tacksam för snabba svar!!!
    "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Det finns medel att köpa på zoobutiken. De vet oftast bäst vad man ska ha i och hur mycket. Det finns ju en massa olika märken idag med medel för sjukdommar. Tyvärr har jag slängt min flaska så jag kommer inte ihåg vad den hette.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Cine
      • February 2005
      • 25

      #3
      Hej

      Om en fisk har vita prick kan du vara tämligen säker på att de andra också är smittade. Det syns bara inte ännu. Parasiten kan tex sitta på gälarna där den inte syns för blotta ögat. Du måsta alltså medicinera alla. Helst idag. Anledningen att man ska höja temperaturen i akvariet är att parasitens levnadscykel snabbas upp. Så länge parasiten sitter kvar på fisken är den skyddad från medicinen, det är bara när parasiten lämnar fisken för att dela sig som den går att döda. I kallt vatten kan levnadscykeln ta flera veckor, vilket gör vita prick till en väldigt svårbehandlad sjukdom i tex trädgårdsdammar.

      Behandla med Punktol, det brukar fungera bra. Höj till 26 grader. Det kanske får Slöjstjärtarna att må dåligt, men de mår ännu sämre av sjukdomen. Behandlingen med Punktol ska upprepas varannan dag har jag för mig, så nästa behandling blir på söndag när du kommer hem igen. Fortsätt behandla tills du är säker på att alla prickar är borta.

      Tyvärr har det förekommit vita prickstammar som är resistenta mot den här typen av medicin på slutet, något jag tyvärr själv råkat ut för. Jag håller tummarna att det inte är så i detta fall.

      Lycka till!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Byt vatten och slamsug botten innan du börjar medicinera, öka syresättningen, en Slöjstjärt klarar 26 grader utan problem, höj inte för snabbt, tillsätt 1,5 gram per liter vatten.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • angelica2220
          • October 2004
          • 110

          #5
          Har tillsatt salt, slammsög akvariet igår, har förstått att slöjstjärtar klarar höga temperaturer men kommer mina (vanliga) guldfiskar att göra det också?
          Köpte faunamor, en på akvarie hobby i uppsala sa att det var det enda som hjälpte för hans fiskar... så jag hoppas på att det blir bra... I bruksamvisningen står det inte att man ska höja temperaturen, däremot står det att man ska stänga av pumpen, undrar varför, (har inte gjort det..) hoppas att min doppvärmare räcker då, den är på 50 w. har ingen koll på sådant.
          "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Till kallvatten fiskar som går i rumstemp är rådet att höja 2 grader för om parasiten utvecklas för fort kan angreppet från parasiten göra att den försvagade fisken (något har gjort att fisken är "svag" och själv inte klarar av att motstå parasitangreppet) kan dö.
            Du måste ha någon cirkurlation under behanlingen, men ge inget foder.
            Dina andra fiskar har naturligvis inga problem med tempen.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...