Röd fläck

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bissen
    • November 2004
    • 46

    Röd fläck

    Hej. Jag upptäckte igår en liten röd prick på en av mina guldbarber, idag när jag var hemma på lunch hade pricken liksom spridit sig och blivit större..
    Det ser liksom blodfärgat ut och två eller tre av fjällen i området såg lite gråaktiga ut.
    Kan det röra sig om någon parasit?
    Känner någon igen det här och finns det någon form av medicinering som hjälper mot detta?

    Har läst på lite och försökt hitta något här på zoopet, det som kommer närmast i mina ögon är löss, att det liksom är bitmärkena som ser ut sådär, jag har inte kunnat se någon parasit med blotta ögat. Vad tror ni, är jag ute och cyklar?
    Senast redigerad av bissen; 25 February 2005, 15:07.
    Den som frågar mycket får veta mycket
  • bissen
    • November 2004
    • 46

    #2
    Nu har det ju gått ett tag sen jag skrev det första inlägget, sjukdomsförloppet var som följer, först en liten röd (blodfärgad) fläck som växte sig större och var assymetrisk, fjällen såg lite gråaktiga ut. Eftersom jag inte hade någon aning om vad det var så medicinerade jag inte fisken...
    De gråaktiga fjällen blev ludna och så vitt jag kan förstå så måste de ha ramlat av eller något liknande. Fisken verkar nu hur pigg och glad som helst, den röda fläcken är borta liksom det ludna, det enda man kan se är att färgen inte är riktigt lika klar där fläcken fanns.

    Finns det någon som känner igen sjukdomsförloppet och finns det risk för att det kommer att återkomma och vad beror det på, finns det någon fungerande medicin etc. etc.
    Den som frågar mycket får veta mycket

    Kommentar

    Arbetssätt...