Eutanasi för fisk - om nejlikolja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #91
    Ursprungligen postat av Bygert
    Inte styrkt att det verkar bedövande på fisk alltså. Plus diverse andra tveksamheter. Läser du inte det du länkar till?
    Förutom att vi vill avliva fisk, inte bedöva och operera dem, och förutom att referensen bara påpekar att man inte säkert vet att eugenol har samma smärtlindrande effekt på fisk som på däggdjur, så finns det som sagt fler studier. Holloway et al. (2004) undersökte stresshormonnivåer i blodet, och fann att nejlikolja var det mest skonsamma sättet att döda fisk, skonsammare än både klubbning och MS-222.

    EDIT: En personlig reflektion är dock att alkoholen oljan är löst i, samt oljans skarpa smak, i sig själv kan vara irriterande för fisken i hög dos.
    Senast redigerad av Azur; 13 January 2012, 12:45.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #92
      Nå, den referensen var faktiskt den första jag sett där det var mer verkstad än snack. Där har man ju faktiskt gjort en vettig undersökning. Dock, jag är fortfarande inte övertygad, det finns frågetecken kvar.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #93
        Avlivning med eugenol går oftast lugnt och stillsamt till enligt min erfarenhet under de här sju åren som gått. Vid överdosering såg jag vid ett tillfälle en initial panikreaktion. Och man skall inte vara sparsam och använda vattnet på nytt ett par dagar senare - reaktionen blir i så fall densamma, gissningsvis då oljan blivit mer finfördelad i vattnet. Mer OT hörde jag på radion för några veckor sedan om ett dofttest och just nejlikoljan tolkade många försökspersoner som pepparkakedoft.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #94
          Ursprungligen postat av erikthur
          Vid överdosering såg jag vid ett tillfälle en initial panikreaktion.
          Innan du tipsade mig om nejlikolja testade jag alkohol och fick också panikreaktioner, även vid låga doser. Jag misstänker paniken beror på att ämnena har skarp lukt och/eller irriterar gälarna, som en akvatisk version av tårgas. Jag har funderat på om man borde ge nejlikoljan i två doser, först en mycket låg dos i låt säga en halvtimme för att bedöva ytliga sinnesceller, sen fulldos för att avliva.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...