Flyter lodrätt i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindah_jensen
    • February 2005
    • 27

    Flyter lodrätt i vattnet?

    Jag har precis köpt ett nytt akvarium. Har 4 mollys och en slamkrypare.
    Har ganska kallt i vattnet 23-23 grader och ska köpa doppvärmare.

    Men det är inte mollys som lider utan slamkryparen, han liksom flyter lodrätt vid glaset och står still. Men det konstiga är att om man rör honom lite så simmar han snabbt omkring och dammsuger och är som vanligt. Vad är det med honom? Är han sjuk eller vilar han bara lite? Ser inte bra ut, lider han också utav det kalla vattnet?

    Tack sam för svar. Underbart forum.
  • Magnuz
    • February 2005
    • 292

    #2
    För det första är han nog ingen slamkrypare. Slamkrypare är konstiga fiskar som delvis lever på land. Det du har är nog något annat. Hur som helst är det nog helt normalt att han vilar lite då och då.

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      mm.. är det en slamkrypare är han dock jättesjuk av det kalla vattnet som är långt under hans mini-nivå... en riktig slamkrypare (jar har sådana) måste ha temp över 26 grader, heldre 29-32...

      Har du salt i vattnet som man ska ha? hur mycket?

      är det en slamkrypare:

      Kommentar

      • lindah_jensen
        • February 2005
        • 27

        #4
        Det var ingen slamkrypare, det var en mal. Jag är nybörjare..

        Igår låg han på bottnen och vilade ganska länge, vi trodde han skulle dö snart. Men idag är han och dammsuger som vanligt. Han vilade sig nog bara.

        Mina mollys mår ganska bra nu tror jag, fastän det är kallt i vattnet (men i början så låg en still på bottnen med stjärtfenan ihop och ryggfenan mot kroppen, men hon verkar bra nu). Kanske de är svenskodlade, har hört att de inte behöver så varmt vatten då. Stämmer det?
        Kan dom dö av för kallt vatten? Orolig. Jag har tillsatt extozon.

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Om det är en ancistrus så rensar de rutorna genom att suga av alger, och då "hänger" de lodrätt på glaset. Mina ligger ofta och vilar på botten, för att sedan få ett ryck och fara iväg nånstans. De gör sådär...ser den ut såhär ungefär?

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            är de svenskodlade behöver de antagligen varmt vatten i alla fall... vet inte vad det är för mal men antalgligen vill den ha en temp på ca 22-25 grader någonstans vilket är ganska normalt

            Kommentar

            • lindah_jensen
              • February 2005
              • 27

              #7
              tack så jättemycket med alla snabba svar

              jag tror min mal är en sorts Corydoras. Den är ganska liten pch ser så ut. Han är mest på bottnen och dammuger, men när han låg lodrätt så låg han inte intill glaset utan några centimeter in i akvariet, jättekonstigt. Han såg ut som om han inte orkade simma mer. Men nu verkar han vara på fenorna

              Det var mollysarna som jag hade läst om att om de var svenskodlade inte behöver ha så varmt i vattnet (eler iaf inte 28 grader). Stämmer det?

              Kommentar

              • mohlin
                • January 2004
                • 1487

                #8
                Om det är en pansarmal (Corydoras) så ska du köpa 3-4 st till. De är stimfiskar och behöver vara några stycken för att trivas. Hur stort är ditt akvarie?

                Kommentar

                • Triana
                  • January 2005
                  • 840

                  #9
                  mollys brukar vilja ha mellan 26-28 grader.. är det kallare har de nog lätt att drabbas av vita prick eller annan sjukdom.. har man inte salt åt dem bör de i alla fall ha sådan temp.

                  Kommentar

                  • lindah_jensen
                    • February 2005
                    • 27

                    #10
                    Jag tror det är en sådan mal, den är ganska liten och har sådanadär spröt vid munnen. Ja, 2 mollies fick vita pricksjukan förut men den är borta nu.

                    Jag har en kupa på 50 l, har som sagt 4 mollies och en liten mal. Är det för mycket fisk? Eftersom den är rund så tycker jag de har ganska mycket yta att röra sig i, de verkar trivas nu iallafall. Har jag plats för fler malar, spelar det nån roll i såfall vilken sorts mal jag köper bara det är en Corydoras?

                    Kommentar

                    • mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

                      #11
                      Nja, helst densamma. 50 liter är inte stort, har du nåt filter i den? Sånt kan vara lite svårt i en kupa, men jag tror att det finns specialfilter. Kan du inte skaffa ett större akvarium? Det är både enklare o roligare.

                      Kommentar

                      • lindah_jensen
                        • February 2005
                        • 27

                        #12
                        nej, men jag har en liten pump, en liten slang och en cylindergrej på.
                        tror du dom vantrivs i mitt lilla?

                        Kommentar

                        • mohlin
                          • January 2004
                          • 1487

                          #13
                          I din cylindergrej, finns det en svamp eller nåt liknande?
                          Vantrivas...det vet jag inte. Håller du bara antalet fiskar nere (men köp illafall en pansarmal till) och byter vatten ofta, så ska det nog fungera.

                          Kommentar

                          • lindah_jensen
                            • February 2005
                            • 27

                            #14
                            nä, det är bara en sån där, jag tror det kallas, syresten. Man köper den seperat och sen sätter man på den på en slang.
                            jag ska nog köpa en sån där mal till, sen räcker det. vi har försökt ta kort på den idag så vi kan gå till djuräffären och köpa en likadan skulle gärna ha ett större akvarium, men bor i studentkorridor och man får inte plats med så mycket. det blir nästa projekt

                            Kommentar

                            • Triana
                              • January 2005
                              • 840

                              #15
                              mm.. men håll fiskantalet nere man brukar avråda från skålar då de inte riktigt fyller upp alla krav som finns på akvarier, tex att en sida ska vara insynsskyddad och dessutom är det svårt att syresätta dem på bra vis...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...