Fiskarna Dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • butter-fly
    • February 2005
    • 33

    Fiskarna Dör

    hej
    jag har starat mitt första akvarium (112L) o efter ett tag köpte jag 10 fantomtetror o efter 10 dagar 4 skalare o ett par dvärg ciklider. alla mådde bra tills igår då såg jag en av tetrorna som var död o imorse en skalare. Skalarena är mest på ytan o jag vet inte varför o den som dog simmade på sida igår natt. Jag bytte vatten ca 30% men den dog ändå. jag vet inte vad det beror på, vet nån???
  • Hemma
    • October 2003
    • 141

    #2
    Hade också problem med fiskdöd när jag startat mitt 100liters för ett tag sedan.
    Det finns många trådar i ämnet. Det jag läst (är dock nybörjare) pekar oftast på Nitritförgiftning. Byt vatten ofta, köp medel som sänker nitrithalterna (jag använde Nitrivec efter rekommendationer här) och medel som gör vattenkvaliten bra.

    Men det finns säkert folk här som är MYCKET mer kunniga än jag som kan komma med bra tips.

    Hoppas att det lugnar ner sig. 10 fiskar dog för mig innan det var över. Snyft!
    som gillar fiskar !

    Kommentar

    • butter-fly
      • February 2005
      • 33

      #3
      Ursprungligen postat av Hemma
      Hade också problem med fiskdöd när jag startat mitt 100liters för ett tag sedan.
      Det finns många trådar i ämnet. Det jag läst (är dock nybörjare) pekar oftast på Nitritförgiftning. Byt vatten ofta, köp medel som sänker nitrithalterna (jag använde Nitrivec efter rekommendationer här) och medel som gör vattenkvaliten bra.

      Men det finns säkert folk här som är MYCKET mer kunniga än jag som kan komma med bra tips.

      Hoppas att det lugnar ner sig. 10 fiskar dog för mig innan det var över. Snyft!
      åååå..... va tråkigt för dig. det är inte kul när de dör. Jag har väntat så länge på fiskarna o nu känns det inte så bra. Det är inte så roligt att se de dö jag har använt nitrivec o byte vatten igår.
      en annan sak jag har ingen algätare. hjälper det om jag skaffar såna???

      Kommentar

      • sockerconny
        • October 2004
        • 2349

        #4
        Om man söker i forumet så finns det många bra trådar i ämnet.

        Här är en:http://www.zpet.se/forum/showthread....ght=nitritspik

        Kommentar

        • butter-fly
          • February 2005
          • 33

          #5
          Ursprungligen postat av sockerconny
          Om man söker i forumet så finns det många bra trådar i ämnet.

          Här är en:http://www.zpet.se/forum/showthread....ght=nitritspik
          tack jag ska läsa allt

          Kommentar

          Arbetssätt...