Sniglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FridaT
    • January 2005
    • 68

    Sniglar

    Vet inte om detta är rätt tråd men jag undrar lite vad man ska göra om man hittar sniglar i sitt akvarium?
    Färsk i fiskstimmet.
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Ursprungligen postat av FridaT
    Vet inte om detta är rätt tråd men jag undrar lite vad man ska göra om man hittar sniglar i sitt akvarium?

    Enklaste är att plocka bort dem och inte mata för mycket. Om det inte går i längden så kan du skaffa fiskar som äter snäckor. Typ olika typer av botior eller kulfiskar. (har dock ingen egen erfarenhet av kulfiskar).

    Snäckor är dock inte skadliga även om de inte är estetiskt tilltalande.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Servant
      • December 2004
      • 315

      #3
      de e bara att plocka upp dom men sniglar e bra..
      dom käkar matrester o alger o sånt..
      t

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        SDu behöver inte gra något. Sniglarna är inte farliga. Matar du för mycket så kan dom bli tokmånga, då är det bäst att minska på maten.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Jen
          • February 2005
          • 34

          #5
          För några månader sen hittade jag en snigel i mitt akvarie. Det kom fler och fler, till slut hade jag för många och ville inte ha dem.
          Det är inte lönt att försöka plocka bort snigarna om du vill ha bort alla. Det kommer fler och fler ändå, de lägger ägg som kan vara svåra att hitta (ser ut som en genomskinlig geléklump. Man kan lägga i en bit rått kött, släcka lyset och plocka upp köttbiten efer ca 1h som ska vara täckt av sniglar (jag provade inte detta själv). Mitt råd är at köpa några prakt botier, de käkar upp sniglarna bit för bit. Det gjorde jag och nu är akvariet nästan snigelfritt. Prakt botier är stimfisk så de vill helst vara minst 3 st tillsammans. Den minsta storleken kostar ca 50-60 kr /st.

          Kommentar

          • Peter Cederberg
            • December 2004
            • 96

            #6
            Eller Zebrabotior... har tydligen väldans kraft i munnen dom fiskarna, bara smäller när dom ger sig på pleco-chipsen.
            Pjc

            Kommentar

            • FridaT
              • January 2005
              • 68

              #7
              Tacksam för alla svar...vad skönt att jag slipper oroa mig. Hittade bara en men nu hittar jag inte den heller...den kanske har flyttat...)
              Färsk i fiskstimmet.

              Kommentar

              Arbetssätt...