Svamp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    Svamp...

    Jaha...
    Sitter här å försöker läsa så mycket jag kan om svampangrepp... Har en afrikansk glasmal som under dagen fått halva huvudet fullt med vita små luddiga prickar, en liten sebrafisk verkar ha nåt pluttigt litet vitt utanpå munnen. De är ju lite rörliga i sin natur så det är svårt att se tydligt... Har försökt fota dem... Allmäntillståndet verkar inte särskilt påverkat, de är lika pigga och alerta som de alltid varit...





    Räcker det med att höja temperaturen och tillsätta lite salt eller måste jag medicinera? Mediciner jag har hemma är protozin och tetramedicas fungistop. Puh... var så längesedan jag hade sjukdom nu så jag vet helt enkelt inte hur jag skall göra.... å då var det vita prick och det är ju inte riktigt samma sak... Kan man ta upp fiskarna

    Goda råd/tips/funderingar mottages tacksamt
    Maria
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Salt hjälper inte mot svamp men däremot är salt bra att mildra risken för infektion i såret som blir av svampen.
    Svamp brukas föregås av parasitangrepp elle någon skada.
    Jag skulle rekomendera ett medel FMG som står för formalin - malakitgrönt och kombinationen har en synergistisk effekt.
    FMG kan användas som behandling mot Ich, Trichodina, Costia, Chilodonella och Epistylis.
    De flesta "antisvampmedel", som grön- eller blåfärgar vattnet innehåller därför troligen någon liten del malakitgrönt.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Hej Kramfors!

      Tack för ditt svar! Du rekommenderar alltså att jag köper ett nytt medel? Inget av de jag nämnde som jag har hemma, protozin från waterlife eller fungistop från tetramedica?

      På Protozin står det att den bahandlar vita, prick, svamp, neonsjuka, sammetssjuka och costia. På fungistop står det att den behandlar bommullsliknande utväxter på skinnet, saprolegina, achlya...

      Tänkte just att saltet kunde hjälpa till för slemskiktet. Medicinerade inte med en gång för att akvariet var relativt nyuppstartat och bakteriekulturen har knappt kommit igång. Det sitter ett väl inkört filter från ett annat akvarium i och jag vill inte gärna ta kål på de bakterier som fungerar. Fiskarna flyttades alldeles för några dagar sedan. Vad jag kan se så har temperaturen inte varit högre än 24 grader. Kan "kylan" ha orsakat angreppet? Antar att flytten och det nya akvariet i kombination med kylan orsakat svampen. Klantiga mig!! Kan man sätta de smittade i ett eget karantänkar eller kommer de smitta ner de andra fiskarna?

      Mvh /Maria
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Man ska alltid ha sjuka fiskar i karantän, undantaget är vitaprick.
        FMG är enkelt att använda 15 ml till 1000 liter vatten.
        FMG finns att köpa här http://www.tsunamikoi.com/
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Edlund
          • September 2004
          • 330

          #5
          Fungistop borde funka lr ?Svampstopp på svenska liksom.Annars så har waterlife myxazin mot svampangrepp.

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Hejsan!

            Körde ett vattenbyte tidigt i morse och slängde i lite salt.... Nu på kvällen så har ite sebrafisken nåt ludd kvar i munnen och av glasmalens alla luddiga prickar finns det bara två kvar, han/hon hade jättemycket luddiga fläckar igår. Kan det verkligen ha räckt med vattenbyte och salt? Eller kommer det komma tillbaka med full kraft? (Karantänskaret är för närvarande yngelakvarium ). Eller kan man göra karantänkar av en 12 liters fyrkantig plastbytta? Ingen av fiskarna verkar hängiga utan alla är pigga och raska precis som de sorterna skall vara.

            Tack för era svar,
            Maria
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Lucas_no1

              #7
              Lite allmänt om svamp.
              Det är klart fiskarna kan bli friska från svampangrepp utan medicin.
              Det har helt att göra med allmäntillstådet på fiskarna.
              Har man slarvat med vattenbyten eller att det är något annat fel i karet så att fiskarna blir medtagna kan svampangreppet bryta ut.
              Om fiskarna mår dåligt pågrund av något så kan det vara en följd av detta som svampen bryter ut.
              Det är exakt samma med människor.
              Får man tex en rejäl kur med cellgifter så sänks imunförsvaret rejält och då får man till nästan 100 procent ett svampangrepp i munslemhinnan eller i halsen eller någon annanstans.
              Så fort imunförsvaret börjar hämta sig igen så försvinner svampen.

              Alltså miljön är A och O om man vill slippa svamp.

              Det här har jag lärt mig den hårda vägen..

              Mvh Lucas :-)

              Kommentar

              Arbetssätt...