grå/svart beläggning och "klining"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slechmiinh
    • December 2004
    • 79

    grå/svart beläggning och "klining"

    hejsan svejsan!

    Jag skrev här tidigare att jag hade fått nitrit i akvariet och att vår kulfisk (grön kulfisk) mådde extremt dåligt då (han blev svart, han åt inte, flämtade vit ytan osv.) Han mår idag suveränt precis som alla de andra firrarna och ingen fisk avled under pärsen. Palletcikliderna lekte t.o.m. och fick ägg som försvann så fort de var kläckta..

    Jag funderar dock fortfarande på kulfiskens hälsa.. Den har inte blivit som den skall vara efter incidenten. Den är fortfarande gråsvart, men i övrigt så är han som han brukar vara.. Ingen av de andra fiskarna visar upp detta symptom.

    MEN, de andra fiskarna kan ibland "klia" sig (snarare vända sig och glida mot botten eller något annat) fast de i övrigt är helt ok. Detta gör dock inte kulfisken. Kulfisken är förresten den senaste firren vi släppte i akvariet.

    Jag har bra vattenvärden, mätte innan jag skrev här. Byter vatten ofta och vattnet ser bra och allt sådant. 25-27 grader. Har nu läst runt i ALLA inlägg i sjukdoms-kategorin samt zoopets sjukdoms-avsnitt (flera gånger) men blir inte klok på det. Hittar inte så bra info på google eller den där engelska sidan med massor med bra bilder.

    Jag har ingen möjlighet att ta bild på kulfisken nu, men en gammal bild på honom när han är frisk finns på min zoon, klicka bara på min profil.

    Jag har mina misstankar om att det kan röra sig om sammetssjuka eller hudgrumlig (vet inte så mycket om dessa två sjukdomar bara). Nitrit är det INTE! Vattnet är bra, inget klor eller något sådant. Stress = kanske men det finns inget som JAG ser stressar. (o)Ljud kanske?

    Vad tror ni att det kan röra sig om? Alla tips är supervälkomna!
    Är det något jag har glömt nämna - fråga!
    //Sarah
Arbetssätt...