Ihopklibbade fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emotional
    • January 2004
    • 475

    Ihopklibbade fenor

    Hejsan!
    Upptäckte nyligen att vissa av mina platy-yngel har fått streck till fenor (svansen så att säga).

    Var med om ett missöde,temperaturen sjönk till 20grader i mitt rum,och så även akvariumen. (De utan doppvärmare). Nu är temperaturen reglerad,men frågan till er är om jag kan göra någonting mer för att dessa små sötnosar ska klara sig? Jag byter 30-50%/dag,det är på 12l. Har även yngel i ett 21l,däri finns en doppvärmare. Borde jag för säkerhetens skull flytta över ynglen dit? (Vattnet är detsamma. Det känns lite osäkert att ha dem i det lilla eftersom det antingen blir för varmt eller för kallt däri). Vatten värms upp av en glödlamps-ramp. Och det är svårt att kontrollera det. Vet inte varför det endast är 20-22grader i mitt rum,elementet är på 5:an,det går inte att ordna hur som helst.

    Och sedan till en annan sak: temperaturen sjönk som sagt även i de akvariumen som varit utan doppvärmare (blev för varmt med den på).
    Nu är doppvärmarna igång och temp. är stabil (hoppas jag).
    Hur stor är risken att fiskarna skadas av temperatursfallet?
    Praktbotiorna oroar jag mig för,vita prick. Men det är bara att hålla bra koll antar jag. Arg blir man när sådant här händer. *Suckar*
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hejdu

    jag tänkte föreslå vattbyten men det har du ju redan under kontroll
    annars vet jag inte varför fenan blir sådär

    men håll extra koll på botiorna..! kanske kan du t.o.m se till att ha medicin hemma ifall du får vitapricksjukan? den dödar oerhört snabbt har jag läst.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Emotional
      • January 2004
      • 475

      #3
      Mhm,så det är antagligen bara att vänta och hoppas på det bästa?

      Ja,medicin har jag hemma. De har inte några tendenser,än. Peppar peppar.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

      Kommentar

      • Cine
        • February 2005
        • 25

        #4
        Hej!

        Ihopklibbade fenor på ungfödare brukar vara Costia. Det är en svaghetsparasit som drabbar fiskar som redan är försvagade av någon anledning. Ett temperaturfall skulle säkert kunna utlösa sjukdomen även om 20 grader en kortare tid inte egentligen är särsklit skadligt.
        Den vanligaste orsaken till att Costia bryter ut är för många fiskar på för liten vattenvolym med bristande hygien och förhöjda nitrithalter. Costia går att bota med samma mediciner som Vita prick, men det tar lång tid och en del fiskar brukar hinna dö.
        Att höja temperaturen till 30 grader i tre dygn dödar parasiten och ger en mycket högre procent överlevande fiskar. Platy brukar tåla 30 grader utan problem. Costia är smittsamt så det är ingen bra ide att flytta sjuka fiskar till ett akvarium med annan fisk. Jag tror inte du behöver oroa dig för dina Botior, ett temperaturfall i den här storleken är en baggis för friska välmående fiskar.

        Lycka till

        Kommentar

        • Emotional
          • January 2004
          • 475

          #5
          Jo,jag sökte reda på lite information och snubblade över det här med Costia.
          Medicinerar just nu med protozin. (Eller rättare sagt min mor gör det eftersom jag är på annan ort). Så jag håller tummarna för att de små sötnosarna ska repa sig.

          Tack för hjälpen!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

          Kommentar

          Arbetssätt...