De första tecknen på nitritförgiftning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sissi
    • January 2005
    • 83

    De första tecknen på nitritförgiftning.

    Hejsan!! Jag undrar vad de allra första tecknen på nitritförgiftning är... (Extremt bra att veta!)
    Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.
  • Nightmist
    • November 2004
    • 32

    #2
    vet inte om det är det exakt första tecknet..men ett tidigt är väl att fiskarna 'kliar sig' mot blad och grus..
    *blubb*

    Kommentar

    • Sissi
      • January 2005
      • 83

      #3
      Tjosan... Mina fiskar kliar sig hejvilt... Hmmm.... Hade i ektozon och tyckte de blev märkbart bättre!!... Annars trodde jag att kliandet var någon form av parasiter???
      Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        är det inte att fiskarna andas mer febrilt??
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Ursprungligen postat av smurfmats
          är det inte att fiskarna andas mer febrilt??
          Men visst är det så som smurfmats säger, att de står still och fläktar lite mer än vanligt med gällocken, =andas häftigt, och att de som nightmist säger simmar ryckigt mot växter, grus och inredning som för att klia sig.

          Istället för att hälla i salt så borde du göra ett vattenbyte på 25-40% om du var orolig för nitrit. Saltet kan dämpa nitritets skadliga verkan men bara för en stund! Byter du inte vatten så kommer symtomen tillbaka. När fiskarna kliar sig så brukar det bero på att det är något knepigt med vattnet. Det är vanligare med dåliga vattenvärden än med parasiter.

          Nitrit i akvariet är vanligast vid nystart av ett akvarium, efter sjukdomsbehandling eller när man sköter sina vattenbyten dåligt.

          Bara mina erfarenheter, inget exakt. Om jag uttrycker mig lite klumpigt så är det bara för att jag egentligen borde gått och lagt mig för ett bra tag sedan.

          Lycka till
          Mvh /Maria
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • enio
            • October 2004
            • 161

            #6
            bästa sättet o veta e nitrittest.

            Kommentar

            • Sissi
              • January 2005
              • 83

              #7
              Ursprungligen postat av Lenmar

              Istället för att hälla i salt så borde du göra ett vattenbyte på 25-40% om du var orolig för nitrit. Saltet kan dämpa nitritets skadliga verkan men bara för en stund! Byter du inte vatten så kommer symtomen tillbaka. När fiskarna kliar sig så brukar det bero på att det är något knepigt med vattnet. Det är vanligare med dåliga vattenvärden än med parasiter.

              Nitrit i akvariet är vanligast vid nystart av ett akvarium, efter sjukdomsbehandling eller när man sköter sina vattenbyten dåligt.

              Lycka till
              Mvh /Maria

              Hmmm... Okey. Men det är oftast just efter vattenbytena (Jag byter 25% av vattnet varje vecka) som de kliar sig, inga andra symptom. De har hållit på o kliat sig länge nu, så om det är nirtit borde de väl ha blivit sämre för länge sedan??
              Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Kliar sig ? Alla fiskar? Slutar de aldrig klia sig? Har du klor i vattnet?
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Sissi
                  • January 2005
                  • 83

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  Kliar sig ? Alla fiskar? Slutar de aldrig klia sig? Har du klor i vattnet?
                  Neeeej, de är bara en del, och dem kliar sig bara ibland... De kan få liksom som "kliryck" eller hur man ska säga, helt plötsligt kliar de sig jättemycket i 3 sekunder för att sedan inte klia sig mer på hela dagen ungefär... Vad kan de vara???

                  Tack så mycket för att ni svarar!!!
                  Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #10
                    Hej igen!

                    Om det uppkommer efter vattenbytena så kan det ligga mycket i Kramfors svar! Och som jag sa det brukar oftast vara något knepigt med vattnet om fiskarna kliar sig. Använder du något vattenberedningsmedel när du byter vatten? Om inte så kanske du skulle testa med det. Jag har läst en del trådar där det är absolut nödvändigt att använda tex aqutan eller aquasafe (och allt vad nu vattenberedningsmedlena kan heta...) Fast det kanske du gör... Ett tips kan ju vara att låta vattnet stå upphällt i hinkar över natten så får det värsta bubbla av sig?

                    Knepigt det där... I vilket fall som helst, varmt lycka till
                    Maria
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • SöoS
                      • July 2004
                      • 93

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sissi
                      Hmmm... Okey. Men det är oftast just efter vattenbytena (Jag byter 25% av vattnet varje vecka) som de kliar sig, inga andra symptom. De har hållit på o kliat sig länge nu, så om det är nirtit borde de väl ha blivit sämre för länge sedan??
                      Har du koll på temperaturen när du byter vattnet, så att du inte kyler ner fiskarna och det är därför de blir stressade?

                      Kommentar

                      • plyyp
                        • August 2004
                        • 80

                        #12
                        ...intresserad av det här problem "nitrit"...!? Vilka tips kan man få om hur man löser detta? Salt, vattenbyten och vattenberedning? Finns det nåt annat man kan pröva?

                        /David

                        Kommentar

                        • Wracker1
                          • February 2005
                          • 69

                          #13
                          jag kollar ständigt värdena i vattnet och inget nitrit eller parasiter på fiskarna, men mitt moorii par "kliar" sig ständigt mot botten. men nu efter lite efterforskning och mer tänkande så uppstår detta endast när jag fåtal ggr har givit dem pellets. vilket jag nu slutat med.

                          Kommentar

                          • mycall
                            • January 2005
                            • 9

                            #14
                            Nitrit problem !?!

                            Ursprungligen postat av plyyp
                            ...intresserad av det här problem "nitrit"...!? Vilka tips kan man få om hur man löser detta? Salt, vattenbyten och vattenberedning? Finns det nåt annat man kan pröva?

                            /David
                            Hej.

                            Vattenbyte minst 25 %. Däremot är det inte att rekommendera vattenbyte för ofta som jag läste i något annat svar. Ph halten kan rubbas väldigt akut vid
                            t.e.x vattenbyte 1 gång/vecka. Något som kan vara svårt att kolla då det sker så snabbt. Obalans i vattnet trots lågt Nitritvärde skapar också dessa fenomén med kliande "fishar".
                            Min rekommendation är vattenbyte 30-35 % var tredje vecka. ( Oavsett vattenvärde ). En stänk Aqua-safe samtidigt är inte fel.

                            Mvh
                            Mike The Spike

                            Kommentar

                            • mohlin
                              • January 2004
                              • 1487

                              #15
                              mycall.
                              Varför skulle Ph värdet vara i nån större fara vid vattenskifte? Så till vida att man inte håller på att fippla med ph höjning/sänkningsmedel o sånt. De flesta skiftar ju vatten 1 gång i veckan.

                              Att rekommendera vattenskifte var tredje vecka vid nitritförgiftning är nog att ge fiskarna en dödsdom.

                              Salt hjälper inte vid nitrit. Enda kemikalie jag har hört talas om är eh..Nivitrec(?). Själv har jag klarat det utan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...