Vad händer med mina Endlers guppy??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iller
    • December 2004
    • 4

    Vad händer med mina Endlers guppy??

    Igår märkte jag att stjärten på en av mina ynga hanar, var nästintill helt försvunnen. Han såg mycket tilltagen ut så jag bestämde mig för att göra saken kort...

    Idag, till min stora fasa, ser jag att flera av mina halvstora yngel visar samma symptom. Stjärten ser ut som en smal spets och fiskarna har svårt att simma.
    Vet någon vad detta kan vara för sjukdom?

    Karet är på 50 liter och hyser 10-15 små till halvstora yngel, 2 cordyras och 2 ottocinculus. Jag har inte köpt någon ny fisk på 2 månader och jag har aldrig sett att ottocinculusarna gett sig på någon av de andra fiskarna.

    Det enda som jag har gjort annorlunda den senaste tiden, är att jag har tillsatt växtnäring men det kan väl knappast vara boven.

    Är tacksam för all hjälp jag kan få?

    Vänligen

    Carin
    ____________________________________________
    Carin Andersson & Björn Fant

    450 l Malawi, mestadels Mbuna´s
    180 l På väg att avvecklas
    54 l Asienbiotop, Kampfiskar, Chokladguramis,Kardinalfisk
    60 l Yngel av Lab. Caeruleus, Lab. perlmutt
    45 l Stimm mässingsbarbar
  • Hemma
    • October 2003
    • 141

    #2
    Fenröta?

    Nu är jag en nybörjare men för mig låter det som fenröta.
    Om gödningen kan ha orsakat det har jag ingen aaaning om.

    Finns medicin att köpa....
    som gillar fiskar !

    Kommentar

    • Iller
      • December 2004
      • 4

      #3
      Hmm, jag funderade på det med.
      Fast när jag kollade runt här på forumet så pratade folk om vita fläckar, slämm och avsaknande av fjäll. Inget av detta verkar riktigt stämma in på mina fiskar.

      Stjärten på fiskarna är lika "lång" som tidigare men däremot så har den inte längre nån bredd.

      Jag har tagit ett foto på en av fiskarna. Fotot finns i galleriet på MinZoon.




      /Carin
      ____________________________________________
      Carin Andersson & Björn Fant

      450 l Malawi, mestadels Mbuna´s
      180 l På väg att avvecklas
      54 l Asienbiotop, Kampfiskar, Chokladguramis,Kardinalfisk
      60 l Yngel av Lab. Caeruleus, Lab. perlmutt
      45 l Stimm mässingsbarbar

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag tror inte det är fenröta men det går inte att avgöra från den bilden på zoonen. Klibbiga fenor kan vara tecken på flera olika sjukdomar t ex sammetssjuka (oodinium). Hade det varit en ägglekande tandkarp (killi) hade det varit mitt första förslag. Titta om det finns andra tecken på hudparasiter. Dom riktigt uttalade fallen av den sjukdomen ser ut som om dom blivit rullade i mjöl.
        men det kanske har med vattentillsatserna att göra....
        Senast redigerad av erikthur; 15 February 2005, 19:05. Anledning: tillägg
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Cine
          • February 2005
          • 25

          #5
          Hej

          Tråkigt med dina guppy, hoppas att mitt svar inte kommer för sent för att hjälpa dig, jag har haft lite problem med inloggningen.
          Jag tycker det verkar som om dina Endlers Guppy har Costia. Typiska symptom är ihopklibbade fenor och en gråaktig beläggning på fenor och kropp som kan vara svår att se. Costia är en svaghetsparasit som främst drabbar fiskar som redan är försvagade av någon anledning. När det gäller ungfödare drabbas de ofta när de flyttas till ett vatten som är mjukare och med lägre pH värde än det vatten där de odlats. Costia går att bota med samma typ av medicin som man använder mot vita prick, men det är då svårbotat. Något som dock alltid fungerar perfekt är att höja temperaturen till strax över 30 + i tre dagar, då dör parasiten. Alla dina fiskar tål en sådan temperaturökning utan problem. Om du har mjukt vatten kan det vara en bra ide att höja hårdheten en aning genom att tex tillsätta bikarbonat och sedan minska dosen succesivt så att de får vänja sig vid det mjukare vattnet.

          Lycka till!

          Kommentar

          Arbetssätt...