Ska jag ta bort den flämtande guldbarben?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Ska jag ta bort den flämtande guldbarben?

    Tack alla ni som svarat nedan. Nu verkar alla må bra förutom en guldbarb. Den håller sig för sig själv i ett hörn och "tuggar" hela tiden, viftar med gälfenorna och ser ut att flämta. Om jag hade möjlighet till ett sjukakvarium så skulle det användas nu, men det har jag inte, och frågan är om jag ska ta bort den eller låta den vara kvar. Jag vill inte att den ska lida eller smitta de andra fiskarna, men kilfläcksrasboran som var hängig förra veckan mår ju bra nu så kanske den här också kan bli bra. Vad tror ni?
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hej jag vet om du har haft en annan tråd innan.. "ni som svarat nedan"

    hm hur länge har den flämtat då? flämt brukar väl hänga samman med nitrit, har du kollat nitriten? Syresättningen, är den bra?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Fisktjejen
      • February 2005
      • 310

      #3
      Nu är gälarna riktigt röda, den äter inte och tuggar och flämtar hela tiden, samt håller sig undan för sig själv en bit från botten. Huvudet ser annorlunda ut än de andra guldbarbernas, liksom kortare nosrygg och lite större ögon. Är den inte bättre imorgon måste något göras. Man kan väl inte ta en fisk till veterinären? Eller? Kan man komma med en sjuk fisk i plastpåse till någon akvarieaffär?

      Jag har haft regelbunden koll på nitriten och enligt testet är det ingen nitrit. Filtret är ett Fluval 3+ och det verkar bra och ingen av de andra fiskarna flämtar. Jag köpte Nutrafin "cycle" idag och använde enligt anvisningarna, det ska vara bakterier som får vattnet att mogna samt något som stoppar nitrit och ammoniak. Säkert bortkastade pengar eftersom testet inte har visat något på nitrit, men jag vill ha glada fiskar som inte är sjuka! Så frustrerande eftersom jag har följt (nästan) alla konstens regler med uppstart, matning och vattenbyten.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Jag tycker man ska ta bort fiskar som kan lida och det gör fisken antagligen om den inte ser ut eller uppför sig normalt.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Fisktjejen
          • February 2005
          • 310

          #5
          Den dog i natt.

          Kommentar

          Arbetssätt...