Scalar med trasiga/slamsiga fenor, fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde_
    • December 2004
    • 253

    Scalar med trasiga/slamsiga fenor, fenröta?

    I morse så verkade den lite vissen och höll sig undan, alla andra fiskar var på och bet på den. Den ville inte heller äta när jag bjöd på mat..
    Eftersom alla andra fiskar var på och bet på den så flyttade jag över den till det andra akvariumet som fått ärva, där får den iaf vara i fred för dom andra fiskarna. Några platy, guppy och en kamphane.
    Såg nu på kvällen att fenorna börjar bli trasiga och det hänger lite slamsor ifrån dom, ryggfenan har även blivit lite taggig längst fram.

    Kan det vara fenröta? Var det dumt at flytta över den till det lilla, tänker mest på om det är smittsamt för övriga fiskar där i, kan resten av fiskarna i mitt stora kar blivit smittade utan att det syns ännu?

    Och till sist, vad gör jag för att bota den?
    Det är ju den finaste jag har
    530 liter grönsaker
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #2
    Ursprungligen postat av Fredde_
    I morse så verkade den lite vissen och höll sig undan, alla andra fiskar var på och bet på den. Den ville inte heller äta när jag bjöd på mat..
    Eftersom alla andra fiskar var på och bet på den så flyttade jag över den till det andra akvariumet som fått ärva, där får den iaf vara i fred för dom andra fiskarna. Några platy, guppy och en kamphane.
    Såg nu på kvällen att fenorna börjar bli trasiga och det hänger lite slamsor ifrån dom, ryggfenan har även blivit lite taggig längst fram.

    Kan det vara fenröta? Var det dumt at flytta över den till det lilla, tänker mest på om det är smittsamt för övriga fiskar där i, kan resten av fiskarna i mitt stora kar blivit smittade utan att det syns ännu?

    Och till sist, vad gör jag för att bota den?
    Det är ju den finaste jag har
    Det är alltid lättare att bedöma fiskar och ev. sjukdomar om det finns bilder att titta på.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      fenröta är väll en bakteriell sjukdom som inte dyker upp ur ingenstans?.. så här är det nog mera att fiskarna har varit hårt på honom... skulle vara bra med en bild så man kan avgöra..

      Kommentar

      • Fredde_
        • December 2004
        • 253

        #4
        Just nu har jag inte tillgång till att ladda upp bilder, eller rättare sagt.. har itne sladden till kameran här :/

        Om det nu skulle vara fenröta, är det risk att dom andra fiskarna i mitt stora kar kan ha blivit smittade?
        Jag flyttade ju över den till ett mindre kar med några andra fiskar i så den åtminstonde fick vara i fred. Var det dumt? kan jag fört över någon smitta till dom?

        När jag bestämde mig för att flytta den så fans det inga symliga symptom utan den verkade bara hålla sig undan lite och när dom andra fiskarna fick chansen så var dom på och bet.

        Edit: Dom andra scalarerna brydde sig inte om den utan det var bara andra fiskar som var på den, typ några molly och platy som tidigare varit hur fredliga som helst
        Senast redigerad av Fredde_; 13 February 2005, 18:40.
        530 liter grönsaker

        Kommentar

        Arbetssätt...