Platy simmar ryckigt och har vit beläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carlsson
    • December 2004
    • 48

    Platy simmar ryckigt och har vit beläggning

    Jag har totalt haft sex röda Platysar, för ett tag sen dog tre av dem (av samma sjukdom som jag beskriver nedan), och nu har jag således bara tre kvar; Två honor och en hane. (Honorna har precis fått yngel som verkar må bra.)

    Hanarna som har dött fick en vit beläggning på sig och blev mer och mer matta. De dog en efter en.

    Förra veckan köpte jag antisvampmedel (Dessamor) och har kört igenom en kur.

    Hanen som nu är kvar har fått en vit beläggning (som han har haft länge, men nu verkar den ha blivit kraftigare, och svampmedlet verkar inte ha hjälpt någonting) på sin vänstra sida och har nu börjat simma ryckigt, ibland baklänges. Han verkar inte kunna styra hur han vill simma.

    Jag räknar med att han dör vilken sekund som helst, men det vore ju trevligt om det gick att rädda honom. Vad kan man göra?
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    hmm.. om han simmer så dåligt låter det inte riktigt som om det finns mycket att göra.. men en god fråga är ju vad det är för sjukdom..

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #3
      Ursprungligen postat av carlsson
      Jag har totalt haft sex röda Platysar, för ett tag sen dog tre av dem (av samma sjukdom som jag beskriver nedan), och nu har jag således bara tre kvar; Två honor och en hane. (Honorna har precis fått yngel som verkar må bra.)

      Hanarna som har dött fick en vit beläggning på sig och blev mer och mer matta. De dog en efter en.

      Förra veckan köpte jag antisvampmedel (Dessamor) och har kört igenom en kur.

      Hanen som nu är kvar har fått en vit beläggning (som han har haft länge, men nu verkar den ha blivit kraftigare, och svampmedlet verkar inte ha hjälpt någonting) på sin vänstra sida och har nu börjat simma ryckigt, ibland baklänges. Han verkar inte kunna styra hur han vill simma.

      Jag räknar med att han dör vilken sekund som helst, men det vore ju trevligt om det gick att rädda honom. Vad kan man göra?
      Har du möjlighet att fixa en bild på den, Vit hinna eller prickar? Kan vara svamp, kan vara vitapricksjukan.
      Senast redigerad av Pannecke; 12 February 2005, 23:19.
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • carlsson
        • December 2004
        • 48

        #4
        Oj, det var snabba svar!

        Jag har försökt ta bilder på den, men det blir inte bra... Fisken har en förmåga att röra sig och då blir det suddigt. :-/

        Längst ner på denna sidan finns några bilder och det fortsätter sedan på sidan 3.
        Choosing the right domain name can be overwhelming. Our personalized customer service helps you get a great domain.


        tack!

        Kommentar

        • joad
          • August 2004
          • 242

          #5
          Hej
          Funderade just på att skicka ett inlägg själv. En av mina korallplaty hänger under javamossan nere vid bottnen och är lite grå runt ryggfenan. Fenan är nedfälld, något som jag också tyckte mig se på dina kort. Costia är en sjukdom som beskriver symptomen bra här på Zoopet.


          "...tunn mjölkaktig grå hinna på kroppen.[...] och har fenorna hopfällda. Åtgärd: Kan behandlas med de flesta vita prick-preparat, men längre behandling krävs."

          Min fråga i sammanhanget är, hur mycket längre behandling krävs. Det står ingenting i Waterlifes Protozin-beskrivning på webben (jag har slarvat bort min egen bipacksedel) om olika behandling för Vita prick, Costia och Oodium.
          130L
          För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

          Kommentar

          • carlsson
            • December 2004
            • 48

            #6
            Jag tycker symptomen stämmer överens med många sjukdomar, som vita prick, sammetssjuka, hudgrumling, m fl. Frågan är ju vad det är.
            Det är märkligt att det bara har drabbat hanarna...?

            Jag har en hel del alger i akvariet också, kanske kan vara bra att veta.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Kolla här http://www.koivet.com/html/articles/...0&%20Disorders

              En länk till http://www.fishdoc.co.uk/sitemap.htm
              Senast redigerad av Kramfors; 13 February 2005, 14:34.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • joad
                • August 2004
                • 242

                #8
                Jag har haft vita prick en gång i mitt akvarium, och det är inte det som drabbat min korallplatyhona! Vita prick är väldigt lätt att känna igen. Det blir små vita prickar på fiskarna, de sitter en bit ifrån varandra ungefär som enstaka mjällkorn på kragen, om du förstår vad jag menar... Jag kan inte avgöra om dina fiskar har prickar. Det ser mer ut som det där "mjölkaktig grå hinna", men det kanske är fartränder.

                Dessutom smittar vita prick som bara attan. En av mina tetror, som var risig och senare dog av andra orsaker, fick vita prick. Jag upptäckte det på middagen. På kvällen hade nästan alla fiskar vita småprickar, och när jag väl fått hem medicin hade alla utom min Ancistrus fått prickar. Bör nämnas att jag hade inte hunnit köpa mina guramisar, men hade fler tetror på den tiden. En Protozin-behandling räckte för att bli av med vita prick.

                Tack Kramfors, men doseringsråden på KoiVet & FishDoc är lite ovanför huvudet på mig. Om det är Costia jag fått i karet, kan det vara mina tetrors bane tro? Jag vet, jag borde kontaktat SVA, men vi har varit influensasjuka i omgångar hemma. Tycker inte att min platyhonas symptom liknar tetrornas alls, men däremot stämmer Costia ganska väl överens.
                130L
                För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                Kommentar

                • carlsson
                  • December 2004
                  • 48

                  #9
                  Stackaren lever fortfarande, jag kan inte med att avliva honom....

                  De senaste dagarna har det vita området brett ut sig, han har magrat och kan inte längre använda stjärtfenan, han simmar lodrätt. Jag har haft honom i en hink med saltat vatten, vilket verkade hjälpa lite, men jag har inget extrakar, så jag kan inte ha honom utanför de andra fiskarna för länge.

                  Ush, jag mår jättedåligt. Jag tycker så fruktansvärt synd om fiskstackaren, och han är så stark. Men han blir bara sämre och sämre. Jag borde nog avliva honom, men det är så svårt! För mig har en fisk ett liv också... En ny Platy kostar bara 23,- medan medicin kostar 100,-. Jag har funderat på det och insett att det inte spelar nån roll - Jag vill ha kvar min fisk!

                  Finns det nån medicin som kan hjälpa? Det är inte svamp, det är inte vita prick. Jag funderar på fenröta, eftersom stjärtfenan verkligen ser sumpig ut.

                  Nån i Borås-området som har ett litet kar att sälja (som jag kan ha som karantän-kar)?

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Om du vill kosta på fisken så ta och försök med ett antibakterie medel typ Sera baktopur direct.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...