Problem i båda akvariumen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Problem i båda akvariumen...

    Första problemet var med ett alldeles nystartat (nyköpt) kar på 63 liter. Det fick stå i nästan en vecka med hälften "gammalt" akvarievatten och hälften nytt. Samt att jag kramade ur det gamla filtret över det nya. Vi köpte först en liten ancistrus och sedan 10 neontetror. Efter 2 dagar var alla 11 döda. Malen verkade pigg från början men neontetrorna var lite konstiga hela tiden, några simmade som tokiga och resten var slöa. Inget nitrit enligt teststickorna. Temp 25-26 grader. Har använt vattenberedningsmedel som ska ta bort klor. Nu har jag bytt 75% av det vattnet. När kan vi släppa i nya fiskar? Vad ska vi göra för att förhindra att de går samma öde till mötes?

    I det andra karet (112 l) har vi guldbarber och kilfläcksrasboror, 2 siamensis och 2 ancistrus. En liten kilfläcksrasbora har hålit sig för sig själv en liten bit från botten och stått och "ryckt" i ca en vecka. Nu har ett par av guldbarberna också blivit "låga", de håller sig nära botten, "tuggar" liksom hela tiden och viftar hela tiden med gälfenorna. pH 7,6, temp 25 grader och ingen nitrit. Byter ca 30 % vatten en gång i veckan. Kilfläcksrasboran som nu är en tunnis, är lite mer med de andra nu, men de två guldbarberna är jag orolig för. De "flämtar" hela tiden.

    Finns det något man kan göra?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    När en fisk i taget dör/blir sjuk - misstänk parasiter eller bakterier.
    När flera dör/ blir sjuk plötsligt och samtidigt - misstänk brister i vattenkvaliteten eller gifter.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • beanie
      • February 2005
      • 17

      #3
      Du säger att du bortsedde från nitrit genom att andvända mätstickor. Inget jag skulle vilja rekommendera eftersom de verkar ge felaktiga resultat enligt många här i krokarna.

      Kommentar

      • Fisktjejen
        • February 2005
        • 310

        #4
        Mätstickorna visar tokigt på pH iallafall, de visar 6.5 eller under, men Akvarielagrets digitala mätare visar 7.6 (tog dit vattenprover idag). Enligt de affärer jag varit runt till så ska nitriten på sticka visa utslag om man har nitrit. Jag har kollat lite nogrannare på kilfläcksrasbororna nu, de skulle kunna ha (vet inte om de såg ut så förut) en blek slemmig beläggning under/längs magen. Ett par av guldbarberna drar sig fortfarande undan och "tuggar" och viftar frenetiskt med gälfenorna. Vad kan man göra? Salt? Mediciner? Vattenbyte?

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Vattenbyte.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Fisktjejen
            • February 2005
            • 310

            #6
            OK: Vi bytte 4 hinkar nyss, ca 40% såg det ut som. Tillsatte Nutrafin Aqua Plus (vattenberedningsmedel). Vågar man mata som vanligt? De får Nutrafins "grundfoder för tropiska fiskar". Är det OK?
            Jag har köpt räkmix men läste att man inte ska ge det i ett nystartat akvarium. "Matningsluckan" på locket är borta så där ligger en tillklippt bit akvarieunderlägg - kan det orsaka problem? Den är ju inte i kontakt med fiskarna, möjligen från avdunstning.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Vänta med matningen till du ser/vet att det inte är något problem.
              Jag skulle aldrig krama ur ett filter där andra fiskar varit, det finns inget som säger att de nya fiskarna har något immunförsvar mot de bakterier som andra fiskar har.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Fisktjejen
                • February 2005
                • 310

                #8
                Nu verkar alla fiskar OK, förutom guldbarben som "tuggar" hela tiden. Jag provade att mata lite-lite och alla åt. Jag vill inte ha ledsna fiskar. Finns det något mer man kan göra för dem?

                Svårt när alla säger olika, jag fick en utskällning idag av en man för att jag bytt för mycket vatten och för ofta, hans sade 10% varannan vecka.

                Att krama ur ett gammalt filter över det nya har jag läst i två olika böcker. Svårt att veta vad som är rätt när alla säger olika. Men det låter ju logiskt även att de nya fiskarna kanske inte har immunförsvar att klara de gamla fiskarnas bakterier. Ska jag då istället skölja ur filtret innan vi stoppar i nya fiskar?

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Vet man att filtret kommer från ett vatten som är OK så OK.

                  Nya fiskar bör man ha i karantän där man kan ha en gammal fisk, på så sätt så uppdaterar de nya fiskarna sitt immunsvar och man ser också om den gamla reagerar på bakterier från de nya fiskarna.
                  Vill man inte risker någon fisk tar man vatten från akvarier till karantänen.

                  Det tillämpas kanske mest av de som har dyra Diskus, Koi eller malar.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Fisktjejen
                    • February 2005
                    • 310

                    #10
                    Jo, jag har läst om karantän, men vi har tyvärr inte möjligheter till det. Annars har fiskarna i det större akvariet mått prima hela tiden, det är ca 6 v nu.

                    Jag läste på din sida om koi att salt ofta används. Är det tillämpligt för sällskapsakvarium också eller gäller det endast koi?

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Vissa fiskar tål inte salt, om nyttan med det tvistar de "lärde".
                      Salt är ett av de få tillsatser som är relativt ofarligt, en liten överdosering innebär en liten risk för skador.
                      Jag har bara salt i dammen på försommaren, och någon vecka före de ska in och ut.

                      Vi som har dammfiskar har möjlighet att behandla vårt vatten tex med Genesyz mot bakterier, Chloramine T mot vissa parasiter.
                      Vi "jobbar" mycket med förebyggande häsovård för våra fiskar.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fisktjejen
                        Mätstickorna visar tokigt på pH iallafall, de visar 6.5 eller under, men Akvarielagrets digitala mätare visar 7.6 (tog dit vattenprover idag). Enligt de affärer jag varit runt till så ska nitriten på sticka visa utslag om man har nitrit.
                        Innan det bildas nitrit uppstår det ammonium/ammoniak vilket också är giftigt. Så i början bör man kolla ammoniakhalterna. Sticktester är inte alls pålitliga. Köp vätske/dropptester istället. JBL är ett bra märke. Exakta tester som är lätta att dosera.

                        I ett akvarium som redan är färdigcyklat kan problemet bero på för mycket nitrater. Dessa är inte alls lika farliga som ammoniak och nitrit, men blir det för höga halter mår inte fiskarna bra. Får svårt och andas, klåda,mm. Ska själv köpa en nitrattest denna vecka för att hålla reda på nitrathalten i mitt akvarium. Har man för mycket nitrat löser man det genom vattenbyten.

                        Lycka till!
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Plötslig fiskdöd i ett nytt akvarium kan vara att man glömt att rengöra akvariet eller någon inredning! Alla nya akvariepryttlar bör rengöras eftersom det kan finnas rester kvar från tillverkningen...
                          Om det nu är så att du rengjort allt, så kan man utesluta gifter från inredningen, ja, då är det nog bara att släppa i en par fiskar och hålla stenhård koll på nitriten...
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          Arbetssätt...