nitritförgiftning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slechmiinh
    • December 2004
    • 79

    nitritförgiftning?

    hej allihopa!

    För 2 dagar sen tappae min pojkvän matdjävulskapet i tanken och det blev akutrengöring via telefon men det hjälpte ju såklart inte så igår var nitrithalten uppe över det man kunde mäta, vi har ett sånt där blanda i vätskor och jämföra-test..

    Jo och alla fiskar verkar nu efter pärsen ha klarat sig, var i djuraffären idag och köpte lite medel mot helvetet, förutom vår älskade kulfisk...

    Han är delvis svart eller grå(?) lite på bakfenan också.. annars e de bara på kroppen.. han simmar med bakfenan indragen, men det har han alltid gjort förutom när han behövt det (vid navigation) fast nu öppnar han den knappt.. och han står med öppen mun och andas hastigt vid ytan.. vi hade honom i saltbad en stund men.. det blir inte bättre..

    frågan lyder: är det pga utav nitrithalten eller något annat?
    jag förstå mig inte riktigt på den där beskrivningen här på zoopet om sammetssjukan (låter nämnligen mest troligt) och har inte hittat något bra på internet heller..

    vad har ni för erfarenheter av vad som händer fiskarna vid för hög nitrithalt?

    jag har vart så sorgsen idag, när han mår så dåligt känner man sig bara som en djurplågare..

    tacksam för snabba svar..
    //Sarah
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #2
    Har du bytt vatten? Vid akuta förgiftningar måste man byta vatten och det omgående. 50% varje dag i 2-3 dagar skulle jag föreslå.
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    • slechmiinh
      • December 2004
      • 79

      #3
      jag har läst att man inte skall byta vatten..

      vi har ju självklart bytt vatten men inte så mycket som 50%!

      !!! fick nu reda på att min pojkvän inte hade bytt så mycket vatten som jag trodde.. va grining jag blir...

      detta hände:
      1. maten åker i
      2. han håvar upp det som flyter omrikring
      3. han tar upp växter och annat i akvariet och han använder håven för att vrivla upp maten från bottnen och fiska upp det..
      4. han byter en halv hink med vatten, alltså 5 l !!!! i ett 120 L kar.... !!!! agro..
      5. fyller på med kranvatten

      idag så gjorde jag följande:
      doserade i nitritmedlet och salt. (utan vattenbyte)
      gjorde ett saltbad till kulfisken och satte honom där i i 3 h utan att det hände något.

      borde jag alltså byta mer vatten? och om jag gör det skall jag hälla i mer nitritmedel, det står att man skulle göra det med varje delvattenbyte.. ack, detta borde aldrig ha skett.

      obs- - de övriga fiskarna är normal, bara något lugnare än vanligt, som de brukar var när akvariet tänds på morgonen typ..
      //Sarah

      Kommentar

      • Hasse H
        • August 2004
        • 2111

        #4
        Tja... jag hade iaf gjort fler vattenbyte, 50% omgående och ett lika stort till imorgon kväll. Det borde fixa problemet. Nitritmedel, antar du menar Nitrivec, det kan man väl ha i om man känner sig lugnare av det. Men det är inte nödvändigt.
        mvh Hasse
        Det man inte vet, har man ingen aning om.

        Kommentar

        • slechmiinh
          • December 2004
          • 79

          #5
          nej jag fick något som hette nitrit killer.. hehehe.. gillar det namnet.. ok jag skall byta vatten.. nitrithalten är fortfarande hög...

          men skall jag hälla i mer nitritkiller då?


          Finns det NÅGONTING jag kan göra för min kulfisk?
          //Sarah

          Kommentar

          • Hasse H
            • August 2004
            • 2111

            #6
            Nitrit killer, Nitrivec, whatever, i princip samma sak. Känns det bra för dig att hälla i det så gör det. Jag själv använder i undantagsfall Nitrivec vid uppstart eller omstart av akvarium, men hade inte gjort det i detta fallet. Inte för att det skadar utan för att jag tycker det är onödiga pengar.

            Kulfiskens väl och ve överlåter jag åt andra att råda om, kan inget själv om kulfiskar. Men generellt kan nitritskadade fiskar få inre skador som kan leda till döden. Om det blir så för din kulfisk vet jag inte, men om den beter sig annorlunda, simmar konstigt och slutar äta så är det nog kört skulle jag tro.
            mvh Hasse
            Det man inte vet, har man ingen aning om.

            Kommentar

            • slechmiinh
              • December 2004
              • 79

              #7
              nu har vi bytt vatten, tillsatte lite nitritkiller också men inte full mega-döden-dosering..

              kulfisken ser lite bättre ut.. alla andra fiskar e helt normala, PALLETCIKLIDERNA började leka..! det är fan helt sjukt..
              //Sarah

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av slechmiinh
                nu har vi bytt vatten, tillsatte lite nitritkiller också men inte full mega-döden-dosering..

                kulfisken ser lite bättre ut.. alla andra fiskar e helt normala, PALLETCIKLIDERNA började leka..! det är fan helt sjukt..
                Man ska byat vatten OCH efter varje vattenbyte tillsätta DUBBLA DOSEN Nitrivec/nitrit killer.

                Hasse H: varför tycker du att man ska använda Nitrivec vid uppstart eller omstart av akvarium, men inte vid detta fall? I praktiken är det ju samma situation -> för mycket ammoniak och/eller nitrit för den bakteriefloran som finns i akvariet. Genom att tillsätta nitrit killer ökar man på bakteriemängden, så självklart att det hjälper!

                Jag har en Nitrivec-flaska hemma just i fall om nånting oväntat skulle hända.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Hasse H
                  • August 2004
                  • 2111

                  #9
                  Jag sade inte att man inte ska använda Nitrivec eller liknande i detta fall. Men jag hade inte gjort det själv för att jag hade fixat det utan. Då kan jag spara de pengarna till nåt annat. Men det gäller ju inte alla, är man osäker kan man ju hälla i det.

                  Jag tror för övrigt att många förlitar sig alltför mycket på kemiska preparat istället för att lära sig hur det fungerar och framförallt hur man ser på ett akvarium vad som är fel eller behöver göras. Många underskattar syn och lukt, två utmärkta sinnen som fungerar väl under uppstart av ett akvarium. Åtminstone för mig.
                  Senast redigerad av Hasse H; 11 February 2005, 13:11.
                  mvh Hasse
                  Det man inte vet, har man ingen aning om.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hasse H
                    Jag sade inte att man inte ska använda Nitrivec eller liknande i detta fall. Men jag hade inte gjort det själv för att jag hade fixat det utan. Då kan jag spara de pengarna till nåt annat. Men det gäller ju inte alla, är man osäker kan man ju hälla i det.

                    Jag tror för övrigt att många förlitar sig alltför mycket på kemiska preparat istället för att lära sig hur det fungerar och framförallt hur man ser på ett akvarium vad som är fel eller behöver göras. Många underskattar syn och lukt, två utmärkta sinnen som fungerar väl under uppstart av ett akvarium. Åtminstone för mig.
                    Är det inte bättre att ta det säkra före det osäkra när det gäller någons liv och hälsa?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Hasse H
                      • August 2004
                      • 2111

                      #11
                      Som sagt, är man osäker så häll i Nitrivec. Jag är inte osäker, jag riskerar ingen fisks liv och hälsa. Möjligen min egen om jag får för mig att smaka på akvarievattnet, vilket händer ibladnd.

                      Det fanns en tid före Nitrivec, märkligt nog lyckades folk med sina fiskar då också. Skumt, eller hur?
                      mvh Hasse
                      Det man inte vet, har man ingen aning om.

                      Kommentar

                      • Hasse H
                        • August 2004
                        • 2111

                        #12
                        Förresten så är Nitrivec ingen garanti mot nitritförgiftning, det kan man få ändå. Risken minskar, men försvinner inte.
                        mvh Hasse
                        Det man inte vet, har man ingen aning om.

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Nitrivec är inte den enda bakteriekulturen på marknaden, Sera har verkligen lyckats i sin marknadsföring.

                          Själv sponsras jag av Zoobutiken med nitrivec i 5 liters dunkar som räcker till 55 000 liter vatten.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hasse H
                            Förresten så är Nitrivec ingen garanti mot nitritförgiftning, det kan man få ändå. Risken minskar, men försvinner inte.
                            Det är jag medveten om. Men det framgick faktiskt inte av mina tidigare inlägg.

                            Bra att du på påpekar det!
                            Senast redigerad av batski; 11 February 2005, 16:03.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • slechmiinh
                              • December 2004
                              • 79

                              #15
                              hur som helst så har jag lyckats återställa nitrithalten nu.. kulfisken lever men är fortfarande svart, men ser betydligt friskare ut.. det försvinner väl såsmåningom. Jag kan ju säga att jag helre förlitar mig på preparat just nu (första gången det inträffade) så kan man prova andra vägar nästa eller näst nästa gång..

                              men det är ju jättebra att det finns såna medel, tycker jag iaf!

                              man kände att vattnet luktade anus.. borde anat det själv..

                              tack hur som helst för alla underbara åsikter.. när jag skrev tråden var jag ett nervvrak men nu ser jag ju att allting är mycket bättre och då fattar jag ju hur det funkar..
                              //Sarah

                              Kommentar

                              Arbetssätt...