Neon Regnbåge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jensr
    • November 2002
    • 2

    Neon Regnbåge

    Jag är ny i akvarieträsket och skulle behöva hjälp. En av mina neon regnbågar har en skada på en sidofena. Ser ut som en bit saknas och resterande bit är inte lika klar som fenan på andra sidan. Fisken äter som den skall men den beter sig lite trist. Ligger mest stilla i vattnet. Viftar mycket sällan med den dåliga fenan. Vad skall jag göra? Jag har inget extra akvarie ha lägga fisken i.



  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Kan ju antingen vara fenröta eller någon mekanisk skada (vad har du för andra fiskar i akvariet)?
    Om fenröta kan du läsa i Zoopets sjukdomsavdelning, är det en mekanisk skada brukar det växa ut av sig självt, men det kan vara bra att lägga i lite salt i akvariet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • jensr
      • November 2002
      • 2

      #3
      Tack för det snabba svaret.. Jag har inte haft tid och kolla forumet. Nu kommer det dock bli ändring på det. Har en bok av en Kjell Fohrman hemma. Är det en och samme?

      Tyvärr dog den fisken. Jag tror att de var dåliga redan när jag fick dem. Två neon regnbågar var köpta på samma ställe och båda har dött. De andra regnbågarna är pigga.

      Jag har däremot problem med en annan fisk. En blå platy hane. Den har börjat hålla sig undan och ser ganska tjock ut. Skulle nästan kunna tro att det är en hona med ungar, men så är det inte. Den kommer bara fram då det är mat, men den äter knappt.

      Jag har hällt i en medicin mot fenröta, svamp, och gälinflamation.

      Fiskar:
      2st Red Shiner
      4st Neon Regnbåge
      10st Kardinal tetror
      2st blå platy
      2st sunset platy
      4st praktbarb står det på kvittot, men jag de ser inte ut som praktbarb. Snarar mitt emellan tigerbarb och purpurhuvudsbarben i boken.

      100 liter.

      Kommentar

      Arbetssätt...