Hjälp med diagnos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cri
    • September 2002
    • 700

    #16
    Hejsan,

    Det verkar vara olika meningar om salt bad. Intressant läsning.

    Jag har ofta läst att många professionella/individuella GF uppfödare ger ett salt bad till nyinköpta fiskar i preventativt syfte och att salt är det minst stressande utav olika typer av medicinering.

    Tydligen ska det också höja slem productionen vilket lär vara bra.

    Saltet bör vara väl upplöst när man dippar fisken i badet och en dipp är kort. Fem min max är recommedationen jag som oftast läst. Börjar fisken lägga sig på sidan ska man röra vid den och simmar den då till (botten) igen, kan man låta den vara längre i vattnet. Simmar den inte ska den omedelbart tas upp.

    Min "rednose" ser ut att må mycket bra utav dessa behandlingarna men det är kanske individuellt. Jag såg små bubblor på "osynliga" trådar från hennes huvud växt (som är mycket stor!) och eftersom det verkade som om det var dessa osynliga trådar hon försökte rubba av sig mot sanden masserade jad huvud växten lätt när hon var i salt badet. Det fungerade för trådarna försvinner (med salt dipp och med eller utan (lätt) massage).

    Det finns tydligen resistenta parasiter som kan ge upphov tille en mer eller mindre kronisk sjukdom. Kanske är det det?

    Jag säger INTE att det jag här ovan har skrivit är "rätt" på något vis, bara att det är den information jag har hittat på nätet och i GF böcker.

    Det är alltid intressant att höra andras kunskap och jag uppskattar ytterligare kommentarer till vad jag har skrivit.

    Tipps - http://www.goldfishconnection.com/ har en toppen bok som jag hittade på amazon.com Där beskriver han tom hur man opererar en GF.

    En trevlig dag,
    cri

    SALT DIPS http://puregold.aquaria.net/disease/treatment/trtmnt.htm#SALT%20DIPS

    Dips are brief exposures of a fish to a medication followed by the fish being put into fresh water.

    Materials:
    1/2 cup (1cup = 2,5dl) salt with no additives per gallon (ca 4liter)of tank water (no temp shock)

    Methods:
    0. mix the salt into the water.
    1. put the fish into the salt water and start timing the dip. A salt dip of 30 seconds for small or stressed fish is sufficient. Fish can be dipped up to 5 minute if they continue to swim without sign of distress.
    2. the fish will come up to the top, generally on its side, poke the fish and the fish will dive and swim
    3. if the fish doesn't dive or doesn't dive quickly, take the fish out and put them into fresh water. It is not a good idea to put the fish back into the tank they came from until that tank is cleaned out or treated first for parasites.
    4. take even a still active fish out after 5 minutes, leaving them in the salt dip longer will kill them.
    5. for SMALL FISH, when they come up to the top and start rolling even slightly, they must be removed immediately no matter what the time limit. This means their gills can't handle it. Even if it has only been a few seconds.

    Cautions:
    1. the fish may dive to the bottom of the tank and sit there, this is usual
    2. after the dip, the fish will "purge" both feces and ammonia from the gills, so the water must be tested and the water changed


    Mvh, cri

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #17
      Min kommentar handlade mer om att väldigt många nybörjare vill behandla sina fiskar så fort de ser "vissna" ut. Att då börja saltbada i tid och otid samt medecinera kommer ofelbart leda till att de slutar som akvarister eftersom de dödar sin fisk. Sköt fiskarna och behandla mot direkta sjukdomar istället. <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Jag såg små bubblor på "osynliga" trådar från hennes huvud växt (som är mycket stor!) och eftersom det verkade som om det var dessa osynliga trådar hon försökte rubba av sig mot sanden masserade jad huvud växten lätt när hon var i salt badet<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote> Det här är ju något helt annat än som det såg ut ovan. Jag har också "masserat" mot synliga svampangrepp i huden. På fenorna är det lätt att bara skrapa bort angreppen försiktigt. <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Jag har ofta läst att många professionella/individuella GF uppfödare ger ett salt bad till nyinköpta fiskar i preventativt syfte och att salt är det minst stressande utav olika typer av medicinering<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote> Helt sannt. Läs som sagt det jag m fl. har skrivit på http://www.ciklid.se/faq_visa.asp?NR=188

      Mvh.

      Ola
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #18
        Ok, jag förstår. Stort tack Ola!

        http://www.ciklid.se/faq_visa.asp?NR=188 var mycket läsvärt.

        Jag hoppas bara att dessa angreppen inte är kroniska som min Rudolfina (the readnose) har. De fvå andra GF (Black Moor) har inga problem.

        Många vänliga hälsningar,
        cri

        Mvh, cri

        Kommentar

        Arbetssätt...