akut hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    akut hjälp!

    Mina 4 fiskar. 2 blackmolly och 2 guppi trängs i ett hörn tillsamans. verkar helt orkeslösa. vad är det med dem?? tycker att mollysarna ser lite tjocka ut, men de kanske ska vara så? ser ut som de ska dö närsomhelst nästan. men vissa stunder kan dom se lite pigga ut, viftar på stjärten osv.. men dom är mest stilla och är allihopa i hörnet.... ett som är säkert att det är då inte nåt normalt för fiskar. men jag vet ju inte alls vad det är med dem...
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    länge sedan du bytt vatten???? låter som om det kunde vara nitrit....
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      jag bytte vatten igår =(
      och jag testade mitt vatten på zooaffären förra veckan och då sa de att vattnet var jätte bra! så dumt att det isf kan bli dåligt av att byta vatten, som ska vara bra.......
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • cool
        • October 2002
        • 1869

        #4
        mera fakta vore bra.
        liter??nystartat?pump??osv
        Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
        NY MSN:t__skate@hotmail.com
        Skorpion och amfibie fantast

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #5
          63 liter. inte så jätte nystartat men de är väl en månad sedan kanske och pump och doppvärmare. har pumpen lite ovanför vattenytan så de ska komma i bra syre..gav dem mat igårkväll, kvällen före de fick de inget. annars så brukar de få lite mat varje kväll. haft problem me fiskarna förr, har redan dött 4 för mig. men nu har det vart bra ett tag. tror att scalarerna blev ihjälstressad av mina andra fiskar eller nåt. så dessa ska de vara bra med, om de inte ha sjukdom för jag har sett lite brunt uppe på ena guppins huvud, färglöst område.. men de har verkat friska endå. bytte somsagt vatten igår, hällde i aquatan som ska vara renande osv.. sen Ektozon för att motverka lite sjukdomar, sen skulle ektozon tydligen vara viktigt för mollysarnas skull.
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • cool
            • October 2002
            • 1869

            #6
            oki e alla honor??
            har dom fått många kullar??
            honor av ungfödare blir slöa ne dom född en 4-5 kullar o då brukar dom gömma sej o krokna till lite fö att sedan dö.
            Dom orkar inte me hu många yngel som helst kullarna tär mycke på dom.
            Tbbe
            Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
            NY MSN:t__skate@hotmail.com
            Skorpion och amfibie fantast

            Kommentar

            • trollet85
              • January 2005
              • 667

              #7
              ne, de ska vara hannar allihopa..
              63L med salamandrar
              Mina älskade persers Viola och Velvet

              Kommentar

              • trollet85
                • January 2005
                • 667

                #8
                Den ena mollyn simmar nu runt som vanligt istortsett, sen den andre mollyns stjärtfjäder har dragit ihop sig lite ser det ut som. sen reflekterade jag bara lite över att de ser ut att ha en liten vit kant om gälarna, iaf på denna med konstig svans. guppisarna viftar på baken med dom är fortfarande i hörnet, verkar dock lite piggare stundtals.
                63L med salamandrar
                Mina älskade persers Viola och Velvet

                Kommentar

                • trollet85
                  • January 2005
                  • 667

                  #9
                  fast nu är alla tillbaka i hörnet igen...
                  ska detta sluta med döden eller? man tror de frisknat till men så går dom tillbaka till hörnet! för jag har sett mollyn vara ute som sagt. sen så har även en guppi vart ute och simmat. det är som att dom försöker andas uppe vid ytan. de har nosen uppåt. men jag tycker att det borde vara nog med luft i vattnet för pumpen är en bit ovanför vattenytan så den "spolar" ju liksom ner luft då! varför beter dem sig såhär?
                  63L med salamandrar
                  Mina älskade persers Viola och Velvet

                  Kommentar

                  • Marlin
                    • January 2005
                    • 156

                    #10
                    Kan det vara så att de blir rädda när du kommer fram till akvariet? Mina mollysar märker när jag rör mig flera meter från akvariet och gömmer sig. Men smyger man på dem kan man se de "betar" alger och verkar ha det rätt trevligt. Kommer dina fram och äter när du matar dem?

                    Luftsnappandet har jag ingen aning om vad det kan bero på. Har sett min ena molly göra så vid några tillfällen och också tyckt att det ser illa ut. Tror inte på syrebrist eftersom jag har rätt mycket växter och bra ytcirkulation.

                    Hoppas att det inte är någon fara med firrarna och att det löser sig.

                    Mvh,

                    Malin
                    Mvh,
                    Malin

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Hade du scalare i ett 63 liters akvarium??? Inte konstigt att de dog!!!

                      Om akvariet bara har varit igång en månad så är det nystartat. Det kan ta flera månader innan ett akvarium är färdigcyklat. Om du testade vattnet förra veckan kan du ha fått nitriter sen dess. Vad var det för test du körde?

                      Jag tycker i alla fall det låter som nitrit. Att de är vid ytan och försöker få syre. Om jag vore dig skulle jag skaffa mig en nitrittest (men köp inte teststickor, de är inte bra, utan köp en vätske/dropp-test istället - JBL är ett bra märke) så du kan kolla vattnet hemma.

                      Det är bra att du kör med Aqutan, men har du även kört med Nitrivec?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • trollet85
                        • January 2005
                        • 667

                        #12
                        konstigt att en zooaffär inte säger något... jag berättade vilken storlek jag hade på akvariumet för jag är inte kunnig och tänkte att zooaffären skulle vägleda. så att de inte sa något då när jag ville ha 2 scalarer är ju konstigt..

                        det är konstigt att jag isf fått nitrit nu. har endå haft det ett tag och de var inte förren i förra veckan som jag testade vattnet och då var det bra. sen att det helt plötsligt blev nu är en himla otur...
                        jag vet inte vilket test som kördes. gav bara en burk med vatten till zooaffären så gick de och testade och han sa vattnet var bra när han kom tillbaka.

                        mm kanske det. men jag känner att jag nog ska lägga av med akvariumet. jag har lagt ut så mycket pengar och jag är inte villig att lägga ut flera hundra till på fiskar när jag redan fått flera hundra bortkastat. så jag lär inte kosta på något mer på det där akvariumet.

                        jo nitrivec körde jag med de 10 första dagarna..

                        en blackmolly har iaf dött nu...och resten lär ju ha dött innan ikväll =((
                        63L med salamandrar
                        Mina älskade persers Viola och Velvet

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av trollet85
                          konstigt att en zooaffär inte säger något... jag berättade vilken storlek jag hade på akvariumet för jag är inte kunnig och tänkte att zooaffären skulle vägleda. så att de inte sa något då när jag ville ha 2 scalarer är ju konstigt..
                          Min och många andras erfarenhet är tyvärr att personalen på zooaffärer (inte alla nödvändigtvis, men de flesta verkar det som) antingen har väldigt dålig koll eller bryr sig mer om att sälja än om att fiskarna ska få det bra

                          konstigt det är konstigt att jag isf fått nitrit nu. har endå haft det ett tag och de var inte förren i förra veckan som jag testade vattnet och då var det bra. sen att det helt plötsligt blev nu är en himla otur...
                          Det brukar ta minst ett par veckor (varierar med akvariets storlek, mängden fiskar, mm) innan man får mätbara nitrithalter. Det beror på att bakterierna som bryter ner ammonium/ammoniak och omvandlar det till nitrit måste ha lite tid på sig för att föröka sig. Sen när du har fått nitriter brukar det ta ytterliggare några veckor (ca 20 dagar) innan de som bryter ner nitrit har hunnit föröka sig och fått ner nitriterna till ofarliga halter. Under tiden kan nitrithalten stiga till mycket giftiga halter.

                          Fast du säger att du tillsatte Nitrivec så jag vet inte vad som har hänt. Det kan vara nåt annat än nitrit, men vad? Själv cyklade jag mitt akvarium utan fiskar för att undvika problem: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

                          jag vet inte vilket test som kördes. gav bara en burk med vatten till zooaffären så gick de och testade och han sa vattnet var bra när han kom tillbaka...
                          Jag förstår.

                          mm kanske det. men jag känner att jag nog ska lägga av med akvariumet. jag har lagt ut så mycket pengar och jag är inte villig att lägga ut flera hundra till på fiskar när jag redan fått flera hundra bortkastat. så jag lär inte kosta på något mer på det där akvariumet...
                          Det är tråkigt att det känns så. Att man misslyckas i början just pga att man fått bristande/fel information är faktiskt den vanligaste anledningen till att många nyfrälsta akvarister lägger av. Plus att det är otaliga fiskar runt om i världen som får betala det högsta priset

                          Att ditt akvarium bara är på 63 liter gör inte saken lättare. Det är betydligt svårare att lyckas med ett litet akvarium än med ett större sådant (100 liter och uppåt). Många skaffar sig ett litet akvarium för att det känns lättare att börja med och så får de en massa problem. Men det kunde inte du veta.

                          Vidare så är både molly och guppy relativt känsliga arter (guppy är tyvärr ganska sönderavlade och har därför en del hälsoproblem). Platy och endlersguppy är tåligare.

                          Det är inte roligt när man gjort så gott man kunnat och det blir så fel ändå

                          Om jag vore du skulle jag läsa på en del innan du bestämmer dig för hur du vill göra. Om du vill ge det en andra chans eller lägga ner. Det här är trevligt när det funkar.

                          en blackmolly har iaf dött nu...och resten lär ju ha dött innan ikväll =((
                          Mitt råd är, gör ett stort (50%) vattenbyte nu och häll i dubbla dosen Nitrivec. Fortsätt med vattenbyten och Nitrivec i några dagar tills nitriterna försvunnit (om det nu är nitrit) så lyckas du kanske rädda de fiskarna som är kvar. I fall du känner att du inte orkar engagera dig längre skulle jag råda dig att lämna tillbaka fiskarna, så de kanske får en chans.

                          Men jag hoppas verkligen det löser sig!

                          Lycka till!
                          Senast redigerad av batski; 09 February 2005, 16:49.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Marlin
                            • January 2005
                            • 156

                            #14
                            Beklagar dödsfallet.

                            Jag vet inte om jag missat något men var det efter vattenbytet igår som guppysarna och mollysarna blev dåliga?

                            / Malin
                            Mvh,
                            Malin

                            Kommentar

                            • FridaT
                              • January 2005
                              • 68

                              #15
                              Du sa inte hur stort vattenbyte du gjorde. Jag fick uppfattningen att du bytte allt.
                              Kanske du bytte för mycket?
                              Färsk i fiskstimmet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...