Svärdbärare med spel, nitrit >0,3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ingle
    • February 2005
    • 18

    Svärdbärare med spel, nitrit >0,3

    Vi startade om akvariet i söndagskväll, nu i mindre skala: 3 Botia geto och 2 svärdbärarhonor. Vi har haft i Vitakraft Aquabon och Sera Nitrivec, och nitritvärdena har hela tiden varit under 0,3. Fiskarna har inte fått mat ännu.

    Den ena av svärdbärarna har nu spel, tokrusar ungefär en gång i timmen, för att sen bli helt borta, utan någon som helst kontroll på hur den simmar etc. Den ser ut att ha en skadad stjärt, delvis avbiten(?).

    Akvariet är 50 cm långt och vi har ca 55 liter vatten, tempen är 24 C och vattnet i Lund har, enligt kommunens hemsida, hårdhet 3-4 dH och PH 8-8,5. Hoppas någon kan hjälpa oss.
  • carmahan
    • February 2004
    • 265

    #2
    Är det en ny svärdbärare eller är den kvar sedan första omgången?
    Ser det lite vitt ut på stjärtfenan och/eller är det som en tugga i mitten och/eller fransig på stjärtfenan?

    Om det är en av de "gamla" fiskarna så kan det fått bestående men från den förra nitritspiken. Om det är vitt på fenan och/eller ser ut som en tugga i mitten och/eller fransig på stjärtfenan så kan det vara fenröta.
    mvh
    carmahan

    Kommentar

    • Ingle
      • February 2005
      • 18

      #3
      Inga utav fiskarna från förra omgången överlevde, de vi har nu hämtades i söndags em. Jag tömde akvariet på så gott som allt vatten och gjorde ren pumpen mellan varven.

      Fenan är både vit och fransig där den ser avbiten ut. Troligtvis fenröta alltså, om jag tolkar dig rätt. Jag har fiskat upp henne och nu får hon gå i en egen bytta tillsvidare. Vad gör vi i övrigt? Den svärdbärare som är kvar i akvariet är "genomskinlig" 1-2 mm längst ut på stjärtfenan, kan det vara den bleka beläggningen som beskrivs på Zoopet?

      Tyvärr kan jag inte få fram några data för vattnet i Lomma, där vi köpte fiskarna. Någon annan som känner till Lommas förhållande vad gäller hårdhet och Ph-värde?

      /Ingle

      Kommentar

      • carmahan
        • February 2004
        • 265

        #4
        Jag vet inte vad jag ska råda dig till. Om du medicinerar med Fungoral så förstör du de "goda" bakterierna. Jag skulle nog ha tagit med mig fiskarna tillbaka till affären och visa upp dem. Titta noga på hur deras övriga fiskar ser ut! De kanske är där problemet ligger. Sedan hade jag nog bytt affär!

        Jag hoppas att det finns någon annan som kan ge dig råd.

        Mvh
        carmahan

        Kommentar

        • carmahan
          • February 2004
          • 265

          #5
          Hur går det Ingle?

          Mvh
          carmahan

          Kommentar

          • Ingle
            • February 2005
            • 18

            #6
            Jag pratade med en annan djuraffär och de rådde mig att använda baktopur, som jag haft i. De menade att orsaken lika gärna kunde vara bett av en annan fisk som affären. De hade åtminstone inte hört något om affären jag hade handlat i. (Svärmor berättade att hon råkat ut för en affär i en annan stad som lät fiskarna gå i medicinbad hela tiden, de dog när hon släppte ut dem i akvariet hemma, och det var tydligen allmänt kännt i stan.)

            Den första fisken dog efter ett par dagar i eget kar, och nu har den andra svärdbäraren börjat tokrusa ibland, dock inte lika ofta som den första, så vi får se hur det går.

            /Ingle

            Kommentar

            • carmahan
              • February 2004
              • 265

              #7
              Jag håller tummarna!

              Mvh
              carmahan

              Kommentar

              • Ingle
                • February 2005
                • 18

                #8
                Dagens status:

                Den kvarvarande svärdbäraren och en botia har dött. De två kvarvarande botiorna ser dock ut att vara i god form, fenorna ser ut som de ska! De ligger mest och vilar under en rot och var inte helt imponerade när jag satte tillbaka växter som flutit upp.

                Frågan är bara vilka ytterligare åtgärder vi ska ta innan vi vågar skaffa fler fiskar till karet. Vattenbyten? Något annat?

                /Ingle

                55 l, 50 cm, 24 C

                Kommentar

                • carmahan
                  • February 2004
                  • 265

                  #9
                  Fortsätt att hålla koll på nitriten byt 30% vatten varje vecka. Glöm inte att ha i vattenberedningsmedel. Vänta minst 3 veckor på att skaffa nya fiskar. Låt karet "vila" skaffa inga nya växter etc.

                  Mvh
                  carmahan

                  Kommentar

                  • Ingle
                    • February 2005
                    • 18

                    #10
                    vackert akvarium - inga fiskar

                    Blä! Jag tog precis upp ytterligare en botia ur karet. Den här hade inga tecken på fenröta, bara stendöd i största allmänhet. En röd analöppning, om det kan ge någon några ledtrådar.

                    Jag har lite hopp om att finna den sista botian vid liv heller. Jag rumstrerade om rejält för att hitta den, flyttade roten och lyfte på stenar, men inte ett livstecken.

                    Nu ger jag snart upp det här!

                    /Ingle

                    Kommentar

                    • mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

                      #11
                      Om resultater av din mätning säger "nitrit >0,3" så står det "Nitrit är större än 0.3", så i så fall kanske du har ett nitritproblem? Jag vet inte hur din test fungerar.

                      Kommentar

                      • Ingle
                        • February 2005
                        • 18

                        #12
                        Jag och vissa tecken! Jag brukar glömma bort åt vilket håll man ska vända < och >. Det ska naturligtvis var nitrit <0,3, skalan går uppåt

                        /Ingle

                        Kommentar

                        • carmahan
                          • February 2004
                          • 265

                          #13
                          Ingle! Jag lider med dig och dina fiskar. Om jag uppfattar det rätt så är alla dina fiskar döda nu? Nu ska vi försöka bena upp hur det står till med ditt akvarium och jag hoppas att det är fler som kan hjälpa dig här på Zoopet. Eftersom jag inte är någon expert!

                          Vi tar det från början!
                          1. Hur stort akvarium?
                          2. Bottenmaterial?
                          3. Kommunaltvatten eller borrad brunn?
                          4. PH värde? KH värde? Borde affären kunna hjälpa dig med med tanke på att de har sålt fiskarna till dig! Och gjorde själva fel från början!!!!
                          5. Vad har du förövrigt i ditt akvarium, växter, krukor, stenar etc.
                          6. Pump/filter
                          7. Temperatur?

                          Vi börjar så där till en början!

                          Mvh
                          carmahan

                          Kommentar

                          • Ingle
                            • February 2005
                            • 18

                            #14
                            Från början

                            1. Akvariet är 50 cm långt och innehåller 55-60 l.
                            2. Botten består av grus 0,5-1,5 cm, köpt som akvariebotten i djuraffär.
                            3. Kommunalt vatten
                            4. Enl Lunds kommun är PH 8-8,5, Dh 3-4, KH vet jag ej, jag har bara mätt nitrithalten i karet. Fiskarna kom från Lomma och jag vet inte hur vattenförhållandena är där.
                            5. I övrigt har jag några större stenar, en mangroverot, inga krukor, växterna tror jag är: en Cryptocoryne undulata, 15-20 stänglar Bacopa, en siamesisk hygrophila(?) samt ett 10-15 låga gräsliknande växter, troligtvis liten pilört.
                            6. Filtret är ett Eheim aquaball, 2208, ursprungsfiltret i.
                            7 Tempen är 24-25 C.

                            Tacksam för all hjälp jag kan få! Tredje gången gillt heter det ju...
                            /Ingle

                            Kommentar

                            • carmahan
                              • February 2004
                              • 265

                              #15
                              Okej! Här kommer mitt förslag (hoppas att du får flera).

                              1. Byt allt vatten (om du inte har några fiskar kvar)
                              2. Fyll på med nytt, tillsätt tex. aqusafe (tar bort klor etc.)
                              3. Vänta några dagar
                              4. Köp max! 3 fiskar tex. Platy
                              5. Koppa in dem långsamt
                              6. Tillsätt nitroveck eller annan bakteriekultur enl. bruksanvisning.
                              7. Mata inte de första 3 dgr sedan börjar du med lite mat.
                              8. Byt 1/3 vatten varje vecka, oftare om du har nitrit
                              9. Kolla nitriten dagligen framför allt vecka 2-3.
                              10. Om allt ser okej ut efter 4-6 veckor kan du köpa till någon fisk, dock endast 2-3 st
                              11. Det är bra om du även kollar Ph och Kh i akvarievattnet.

                              Till andra Zoopetare! Hjälp till, finns det något bra ställe i Lund som säljer akvariefisk och kan mycket?

                              Ja detta är mitt förslag, men hoppas att du får flera.

                              Mvh
                              carmahan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...