Vitaprick olika samband?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carmahan
    • February 2004
    • 265

    Vitaprick olika samband?

    Jag har en svärdbärar hona som har blivit mycket uppvaktad av 3 intensiva hanar. Jag har flyttat på han som var mest intensiv. Hon har därför varit/är mycket stressad. Hon har även fått gått själv i 4 dygn eftersom hon fick vita prickar på stjärtfenan. Jag medicinerade med punktol, prickarna försvann. Nu är det dags igen, vita prickar! Mina vatten värden är bra och jag byter 30% vatten var 10e dag ungefär. Så det är säkert inte vattnet det beror på.

    Kan det vara hanarna och täta kullar med yngel som gör henne sjuk?
    När jag har matat med fryst foder blir nästan alltid någon fisk sjuk finns det någon samband tro?
    Ska jag behandla alla fiskarna nu, kan det vara någon annan fisk som är värd av sjukdomen?
    På vilket sätt påverkar punktol "friska fiskar" kan de bli imuna mot medicinen?
    Bifogade filer
    carmahan
  • carmahan
    • February 2004
    • 265

    #2
    Ingen som kan eller vill svara?
    Snälla!
    carmahan

    Kommentar

    • Maya
      • November 2003
      • 1162

      #3
      Hej!!
      Funderade på om du behandlat henne tillsammans med hannarna eller om du endast medicinerade henne????
      Vita prick kan om jag förstått det rätt ligga latent hos andra fiskar... alltså att de har "sjukdommen" men att den inte bryter ut.... så OM jag har förstått det rätt så ska man alltid medicinera HELA karet när det utbrutit vitaprick sedan så tror jag att stress kan vara en anledning till att vissa fiskar får vita prick.... att ha endast en hona till 3 hannar är kanske inte det bästa..... fundera på om du ev. ska byta ut några av hannarna till honor eller köpa fler honor eller endast "bara" ha hannar....
      Vet inte om du fått nån hjälp av detta men detta är min reflektion iaf.....
      Mvh M.
      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
      Min hemsida om hoyor & pelargoner

      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

      Kommentar

      • carmahan
        • February 2004
        • 265

        #4
        Tack för svaret. Jag har haft dem sen de var små. Tyvärr så såg man inte könen på dem då. För tillfället har jag "massor" av svärdbärar yngel i stora karet + i mitt yngelkar. Trodde att de två sista kullarna skulle bli "uppätna" Vilket bara har skett till en viss del. Man kan alltid hoppas att de finns några honor bland dem. Hon har det lugnare nu sedan jag flyttade den ena hannen. Igår kväll behandlade jag hela akvariumet med Punktol, så jag hoppas att detta hjälper. Nu på morgonen så såg jag att hon även har trådig avföring!!!! Hoppas att det bara är tillfällighet.

        Mvh
        Carina
        carmahan

        Kommentar

        Arbetssätt...