Sorgmantel med utståendeögon, mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Sorgmantel med utståendeögon, mm

    En av mina sorgmanteltetror verkar sjuk. Det började med att han fick utstående ögon och blev konstig i färgerna. Han har även varit lite slö och hållit sig vid samma hörn (översta högerframhörnet) i flera dagar. När jag matat har han ändå varit framme och ätit lite.

    Jag kan ingenting om fisksjukdomar så jag bad en kompis komma över och titta på honom. Hon märkte att han hade en böld vid svansroten där svansfenan börjar och att det såg ut som om han hade en tunn "mjölkig" hinna på kroppen. Så vi flyttade över honom till ett karantänakvarium och tillsatte Ektozon.

    Nu är jag orolig och har många frågor. Vad kan det vara för sjukom? Är den smittsam? Är den dödlig? Hur botar man den (i fall den går att bota). Hur dåligt mår fisken av att vara isolerad?
    Senast redigerad av batski; 08 February 2005, 17:14.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Ingen som vet?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • carmahan
      • February 2004
      • 265

      #3
      Jag tror att en fisk som är sjuk är oerhört stressad, den gömmer sig eller drar sig undan. Därför är det med stor sannolikhet att det är skönare för den att vara själv. Dessutom minskar du risken för att de andra i karet blir sjuka, om det är något smittsamt. Vad det är för sjukdom kan jag tyvärr inte svara på svårt utan bild. Men gå in och titta på "sjukdomar" på förstasidan. Där kan du få en fingervisning av vad det kan vara.

      Hoppas att allt ordnar sig!
      Mvh
      carmahan

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Utstående ögon brukar vara tecken på att njurarna inte fungerar utan vätska samlas i kroppen.
        "tunn "mjölkig" hinna på kroppen" kan tyda på att fisken "släpper" sitt slemlager av någon anledning.
        Ett kort saltbad kan få fisken att producera ett nytt slemlager.

        Jag tycker man ska avliva fiskar med osäker diagnos då de kan plågas.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Tusen tack för svaren!

          Jag ska gå in gå in och titta på "sjukdomar"!

          Kramfors: Man kan inte ge någon dödshjälp i fall det finns en chans att han/hon blir bra. Det må hända att fisken lider i några dagar. Det gör vi alla ibland (även vilda djur som har blivit skadade), men sen när det är över så lever vi vidare och kan juta av livet igen. Han är ca 2 år gammal nu och skulle kunna leva i 8 år till. Han ser inte heller ut att må så dåligt att det skulle vara outhärdligt, utan är mest lite slö. Men han simmar fram och äter när det är matdags. Så jag vill göra vad jag kan innan jag fattar ett sånt slutgiltigt beslut.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Har nu läst genom informationen under "Sjukdomar" och är orolig. Hur vet jag om det rör sig om något smittsamt? Där står det ingenting om utstående ögon, så jag vet fortfarande inte vad jag ska göra och jag är även orolig för de andra fiskarna
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              En fisk av ringa värde ca 10:- som blir sjuk utan synbar anledning och alla andra fiskar är friska är nog behäftad med något fel och har troligen ingen framtid även om den för tillfället överlever.

              Fisken som en ganska "dum" varelse utan tillgång till vare sig tankar eller känslor, så den kanske inte känner smärta men är vi skyldiga att hantera och sköta den som om den har den förmågan.
              Därför är avlivning det mest humana.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Med hjälp av färgen på gälarna och andra iaktagelser på fisken kan man kanske ställa en diagnos.

                Vid sjukdom eller dödsfall kan gälarna ge en indikation om orsaken, rent allmänt är:
                Gälar som är ljusröda är friska
                Gälar som är mörkröda indikerar antingen att vattnet inte är bra, för mycket ammonum, nitrit, nitrat, metaller, klor, medicin. eller att fisken har en parasitinfektion.
                Gälar som är ljust, ljust röda indikerar blodbrist som kan bero på bakteriell infektion eller medicinering.
                För lågt/högt pH tjockt slemlager, rödsprängda eller trasiga fenor, mörkröda eller brunaktiga gälar, fiskar dör.
                Gälar som är ihopklibbade och som ser ut som en rått kött indikerar parasitangrepp.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  En fisk av ringa värde ca 10:- som blir sjuk utan synbar anledning och alla andra fiskar är friska är nog behäftad med något fel och har troligen ingen framtid även om den för tillfället överlever.
                  Priset har inte någon betydelse här. Det är fiskens liv och välmående som jag tänker på. Han har ju levt i 2 år så jag tror inte han är behäftad med något fel. Då borde han ha varit död för länge sen. Men jag ryser vid tanken att alla andra kanske inte är så friska som de ser ut och att en epidemi kan vara på väg att bryta ut i akvariet

                  Fisken som en ganska "dum" varelse utan tillgång till vare sig tankar eller känslor, så den kanske inte känner smärta men är vi skyldiga att hantera och sköta den som om den har den förmågan.
                  Därför är avlivning det mest humana.
                  Det finns flera vetenskapliga studier som visar på att fiskar kan både känna smärta och tänka, precis som andra ryggradsdjur. Föreställningen om att fiskar är dumma grundar sig inte på några vetenskapliga observationer, utan beror snarare på att de är så olika däggdjur att vi alltid utgått ifrån att de är dumma.

                  Kolla gärna följande artikel: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=346478
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Med hjälp av färgen på gälarna och andra iaktagelser på fisken kan man kanske ställa en diagnos.

                    Vid sjukdom eller dödsfall kan gälarna ge en indikation om orsaken, rent allmänt är:
                    Gälar som är ljusröda är friska
                    Gälar som är mörkröda indikerar antingen att vattnet inte är bra, för mycket ammonum, nitrit, nitrat, metaller, klor, medicin. eller att fisken har en parasitinfektion.
                    Gälar som är ljust, ljust röda indikerar blodbrist som kan bero på bakteriell infektion eller medicinering.
                    För lågt/högt pH tjockt slemlager, rödsprängda eller trasiga fenor, mörkröda eller brunaktiga gälar, fiskar dör.
                    Gälar som är ihopklibbade och som ser ut som en rått kött indikerar parasitangrepp.
                    Tack så mycket för informationen! Jag ska försöka titta på hans gälar. Kan säga att vid senaste mätningen hade jag ammonium=0, nitrit=0 och PH=7 (jag brukar ha 6.5 eftersom jag kör med PH 6.5 buffer, så jag förstår verkligen inte varför det ligger på 7 nu).
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Mer problem?

                      Det är en annan av sorgmantlarna som inte heller verkar vara helt frisk. Det verkar dock inte vara samma sak, utan hennes underkäk är svullen. Det ser ut som att hon inte kan stänga munnen helt och det är något gråvitt på insidan av underkäken. Hon (tror det var samma fisk) har haft samma problem en gång tidigare (det var nog över en månad sen) och sen blivit bra/bättre...

                      Kan det vara relaterat? Eller kan detta vara en skada? Ibland när jag ger malarna en algtablett lyckas nån sorgmantel få upp den i munnen. Då simmar hon/han omkring med tabletten i munnen och försöker äta så mycket som möjligt fast tabletten är kanske 10 ggr större än hennes/hans mun. Kan detta ge skador i munnen?

                      Önksar nästan att det vore fallet! Men om det inte är det? Ska jag behandla hela akvariet i förebyggande syfte? Och i så fall mot vad?

                      Börjar få lite panik Oroar jag mig för mycket och i onödan?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      Arbetssätt...