Tokrusande fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Tokrusande fisk

    En av mina siamesiska algätare (storlek XXL!) blev väldigt stressad och har tokrusat och plaskat hela natten. -Inte kul när man har akvariet i sovrummet! Troligtvis är det pH som gått lite lågt för jag har aldrig tidigare haft problem med några andra vattenvärden. Vid fyrasnåret hoppade den ur karet och fick då tillbringa resten av natten i en håv.

    Vad gör man? Vad brukar ni göra? Jag gjorde ett vattenbyte lite senare på morgonen. (Tja, man kunde ju endå inte sova... Nu har den farbaskade fisken snott 3 timmar av min nattsömn). Sedan släppte jag tillbaka fisken. Det kanske var dumt, för jag förväntar mig nästan att hitta honom på golvet igen i eftermiddag (Akvariet är öppet, utan täckglas!). Men han kunde väl knappast tillbringa hela dagen i en hink(?).
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • glaurung
    • December 2004
    • 21

    #2
    När fiskar tokrusar så brukar det väl innebära att nitritvärdena är lite höga. Kan du inte ha fått en nitritspik i akvariet kanske?

    Gör du rent akvariet ofta?
    Matar du väldigt mycket?
    Fungerar pumpen ordentligt?
    Kan det vara så att pumpen är full av smuts så den inte kan driva runt vattnet ordentligt?

    Om du får en nitritspik kan du försöka behandla med Nitrivec, men ett omedelbart vattenbyte borde förhoppningsvis hjälpa rätt mycket (och det gjorde du ju ett nu i natt).

    Enligt min erfarenhet så är det ofta nitritvärden som gör att en fisk simmar runt som en galning, men jag är ingen expert
    // Glaurung
    Anders Liden
    Göteborg, Sverige

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av glaurung
      Gör du rent akvariet ofta?
      Matar du väldigt mycket?
      Fungerar pumpen ordentligt?
      Kan det vara så att pumpen är full av smuts så den inte kan driva runt vattnet ordentligt?
      Kanske borde sett efter om jag har något nitrittest liggande för att vara på den säkra sidan. Men akvariet har enorm överkapacitet vad gäller filtrering med två stora ytterfilter, låg "bioload" och ett extra pumphuvud för cirkulation.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Mätte pH och det var under skalan på mitt 6,0-7,6 pH-test... Under 6 i pH alltså... illa! ...och nu mår fiskarna endå bra (iallafall bättre). Måste stött till nålventilen till min CO2 av misstag.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        Arbetssätt...