Diskus-döden. Jättehemsk kväll!!! :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • glaurung
    • December 2004
    • 21

    Diskus-döden. Jättehemsk kväll!!! :(

    Tjenare.

    Total historik:
    För ca 2 veckor sedan så började vi märka hur nitriterna sakta gick uppåt i vårt diskusakvarium. Från 0 till 0.1-0.2 och sedan ända upp till 0.3. Vi byter vatten MINST 5 gånger i veckan (veckodagar oftast) ibland mer och har i gott och väl med Aquatan men inget mer (salt skall enligt experter förstöra slemhinnan på diskusfiskar).
    Vi började behandla med även Nitrivec när nitriterna passerade 0.2. Detta för att få ner nitritvärdena. Detta hjälpte inte för att få NER värdena utan bara för att hindra uppgången. Nitriterna la sig på 0.3 och stannade där i några dagar. Vi bestämde oss för ett rejält ordentligt vattenbyte och gjorde iordning 200 liter vatten med rätt PH och 0 nitriter jämfört med akvariet (som är på 450 liter). Vi bytte sedan ung 200 liter (det var ett handfat vatten kvar i vårt beredningskar). Det vatten vi hällde i var exakt samma PH och hade givetvis 0 i nitritvärde men var ändå (för säkerhets skull) behandlat med Nitrivec. Det hade också pumpats runt i 24 timmar för att Nitriveq, Aquatan (som vi hade lite i) och ekbarksextrakt (för PHvärdet) skulle blandas ordentligt.
    Vattenbytet på 200 liter skedde ca 10 dagar efter det att nitritvärdet sakta börjat gå uppåt.

    Kort historik:
    Igår (alltså 3 dagar efter det stora vattenbytet) såg vi alla våra diskusfiskar och då hade de rätt färg och såg bra ut. Inga problem. Bara någon timme efter denna observation såg vi hur en diskus blev väldigt mörk i färgen (detta händer ju ofta om de står under en rot eller så) och började simma lite "på snedden". Vi tänkte inte mycket på det.

    PROBLEMET:
    Idag ser diskusen ut som om ögonen skulle hoppa ut och den är nästan helt svart i färgen. Diskusen kunde inte simma rakt alls och "snurrade runt" i akvariet när den försökte simma. Det verkade inte som den hade styr på något alls. Helt plöstsligt kunde den vara upp och ner, annars simmade den runt på ett kusligt sjuk sätt.
    Bild: bild på sjuk diskus
    Flera bilder finns på sidan: fler bilder (mycket stora bilder, lång nedladdning)
    Vi bestämde oss för att avliva den för vi var mycket rädda för att eventuell sjukdom skulle sprida sig. Vi har haft i en rejäl dos Aquatan och även akvariesalt för att hindra att sjukdomar sprider sig (även om salt inte är bra för diskusar generellt så är det nog sämre om de drabbas av dödliga sjukdomar).

    Frågan:
    Vad kan ha orsakat detta hemska?
    Kan det vara sönderstressad diskus på grund av det stora vattenbytet?
    Varför mådde den då (uppenbarligen) bra i flera dagar för att sedan gå från (uppenbarligen) helt frisk till JÄTTESJUK på ganska exakt 24 timmar.
    Bör jag utgå från att jag har fått stora infektionen i akvariet och göra några extraordinära åtgärder för att få bort något sådant?

    Om vi nu stressade ihjäl fisken vid vårt stora byte av vatten, hur skall man då lämpligast gå till väga för att byta rejält med vatten i ett diskusakvarium?

    Vi uppskattar all hjälp och alla goda råd vi kan få.

    En väldigt deprimerad och ledsen
    // Glaurung
    Anders Liden
    Göteborg, Sverige
  • glaurung
    • December 2004
    • 21

    #2
    Jag kan tillägga att nitriterna givetvis gick ner till 0 efter det att vi gjort 200 liters bytet.
    // Glaurung
    Anders Liden
    Göteborg, Sverige

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Vad har du för temp ?

      Hur många har du ??

      Är alla dåliga eller "bara" en ???
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • glaurung
        • December 2004
        • 21

        #4
        Temperatur 28-29 grader.
        Den går upp till 29 grader, men när jag byter vatten så brukar ju temperaturen gå ner lite (en halv grad ellerså). När du säger det så gjorde den faktiskt det rätt mycket när vi gjorde 200 liters bytet. Då gick nog temperaturen ned till så "lite" som 27 grader... men vi har fått reda på att de skillnaderna inte borde spela så stor roll. Har vi fått fel info?

        Storleken på akvariet är 450 liter och i det har vi
        30 kardinaltetror
        8 pansarmalar
        2 ancistrusmalar
        och
        9 diskusar (numera 8 då, eftersom vi avlivade den sjuke).

        De andra 8 som är kvar verkar (uppenbarligen) må hur fint som helst. De simmar runt som inget har hänt och uppvisar jättefina färger. Men å andra sidan så gjorde den avlivade oxå det 24 timmar innan vi var tvungna att plocka upp honom.
        // Glaurung
        Anders Liden
        Göteborg, Sverige

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Fanken !
          Det var inga roliga bilder.

          Den var död på dom redan va ???
          Såg ut så iallafall.
          Min ena vuxne avelshona bajsar vita maskar o mår inge vidare heller men ja hoppas jag kan rädda henne för hon e så jäkla fin o värd massor av deg !
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • mats m
            • September 2002
            • 515

            #6
            Hej.
            Vad har du för filter.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • glaurung
              • December 2004
              • 21

              #7
              Alla bilderna är på en och samma diskus. Jag är bara rätt som fan att det sprider sig bland de andra. Nej, den var faktiskt inte död på de bilderna. Bara simmade runt väldigt konstigt och utan någon vettig styrsel. Vi avlivade honom i och för sig strax därefter.

              Mitt akvarium är ett Jewel 450 liters med välvd front. Pumpen är den inbyggda pump som man får med när man köper det akvariet. Den är inbyggd på höger sida. Vi har dock kastat ut kolfiltret och stoppat i torv istället (för att kontinuerligt sänka PH värdet till 6.5 även efter de små vattenbyten som vi gör på veckodagar då vi byter ca 25%).

              Någon som har några ideer? Vad kan det vara för hemskheter? Kommer det att sprida sig?
              // Glaurung
              Anders Liden
              Göteborg, Sverige

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #8
                Jag tycker du verkar ha bra koll, jag skulle inte oroa mig alltför mycket så länge "bara" en faller bort.

                Däremot så skulle jag nog satsa på ett filter till, "överfiltrering" är en god sak speciellt i diskuskar antar jag. Då kan du göra rent ett i taget utan att behöva oroa dig framöver. Nitrit är ju aldrig bra !
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • mats m
                  • September 2002
                  • 515

                  #9
                  Hej.
                  Vet ej vad det är för filter i ett Jevel 450,men det måste vara ett dåligt filter eftersom du får nitrit,så skaffaett stort utvändigt filter.Vad matar du med för foder,har du hjärta i något bör du höja tempen .
                  MVH Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • glaurung
                    • December 2004
                    • 21

                    #10
                    Nej, inget hjärtfoder.
                    Vi kör med diskuspellets, färg-flingfoder och räkmix (vitfisk, räkor, musslor och brysselkål).
                    Bör jag ändå höja temperaturen?
                    // Glaurung
                    Anders Liden
                    Göteborg, Sverige

                    Kommentar

                    • mats m
                      • September 2002
                      • 515

                      #11
                      Hej.Gå upp till 30 och öka syresättningen och mata sparsamt i ett par dagar tills filtren har fått en bakteriestam.Min tanke är att nästan all sjukdom kommer av stress,tycker mig märka att ju mindre jag gör med akv. desto bättre mår fisken,förutan vattenbyten.
                      MVH Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • joad
                        • August 2004
                        • 242

                        #12
                        Hej. Jag kan väldigt lite om akvarium, och absolut ingenting om diskus. Men byter ni inte väldigt mycket vatten? Går det trots Nitrivec att få ordning och stabilitet på vattenkvaliteten när det åker upp och ner så mycket i akvariet? Ett av de vanligaste svaren här brukar vara ungefär: "Byt inte så mycket, och inte så ofta".

                        Jag byter mycket mindre vatten än dig, och mer sällan. Men ett av de få förslag på förklaring till min lykttetradöd är att jag byter för mycket vatten för tetrornas smak. (Förlåt, jag vill inte kidnappa ditt inlägg! Om någon vill diskutera detta så finns en annan tråd här i närheten.)
                        130L
                        För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                        Kommentar

                        • glaurung
                          • December 2004
                          • 21

                          #13
                          Diskusar (speciellt ung-diskusar som vi har) kräver mycket vattenbyte. Beroende på vilken expert du talar med så säger de 1 gång per dag eller i alla fall 1 gång varannan dag (vissa snackar till och med om flera gånger per dag). Diskusar kräver utfodring väldigt mycket mer och därför blir vattnet mer smutsigt, samt att diskusarna själva utsöndrar saker som gör att man behöver byta vatten mer ofta.

                          I våra andra akvarium så byter vi vatten (ca 30%) en gång i veckan och gör iordning pumpar ca 1 gång per 4 veckor. Det räcker gott och väl och kan av vissa till och med tyckas vara mycket.

                          Men att byta 5 gånger i veckan i ett ung-diskus akvarium är inte konstigt. Det finns säkert vissa som tycker det är för lite. Det hela hänger på hur ofta man matar. Vi matar 4 gånger om dagen, 3 gånger med pellets/torrfoder och en gång med antingen artemia eller räkmix (beroende på vad vi känner för att ge dem). Räkmixen smutsar ner otroligt mycket så dagen efter man haft i den är det viktigt att byta vatten.

                          Nej, mängden byten är nog (i våran lilla amatör värld) ganska rätt. Men det gick ändå åt helsike med den här fisken Mycket trist och väldigt ledsamt. Det är nu totalt 3 diskusar som har dött för oss. Först köpte vi 7 stycken och då blev en ihjälskrämd av de andra, en blev utfryst så han inte kunde komma åt mat. Då köpte vi 4 till och fick således 9 diskusar. Det har funkat perfekt fram tills nu då, när en av dem uppenbarligen blev jättesjuk.
                          // Glaurung
                          Anders Liden
                          Göteborg, Sverige

                          Kommentar

                          • joad
                            • August 2004
                            • 242

                            #14
                            Ja man lär så länge man lever. Beklagar sorgen. Kanske möts mina lyktor och din diskus i fiskarnas himmel.
                            130L
                            För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                            Kommentar

                            • Lucas_no1

                              #15
                              Diskusar tål salt och det ca en dl grovsalt per hundra liter vissa säger ännu mer.

                              I den literaturen jag har att tillgå så säger den att uppkomst av utstående ögon på diskus beror ofta på dålig vattenkvalite.
                              Behandling är därför att förbättra vattenkvaliteten och att tillsätta salt.

                              Jag har alltid mina diskus vid 30 grader och vid sjukdom 34,5

                              Hälsningar Lucas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...