Är min slöjstjärt sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beanie
    • February 2005
    • 17

    Är min slöjstjärt sjuk?

    Har en 9cm slöjstjärt i ett 70liters akvarium på ca:26grader. De senaste veckorna har jag uååtäckt små små vita prickar utmed ovansidan på framkanten "sidofenorna"

    Den verkar dock inte ha några som helt andra problem, den simmar runt överallt och äter med god aptit.
    Senast redigerad av beanie; 07 February 2005, 19:44.
  • laxxxen
    • April 2004
    • 45

    #2
    26 grader?

    Är det säkert att du inte menade 16?

    Slöjstjärtar skall ha kallare vatten. Prickarna kan nog bero på för hög temp.
    180L, under uppstart...

    Kommentar

    • beanie
      • February 2005
      • 17

      #3
      tacka för det, frågan är vad jag gör då, med tanke på att mina andra fiskar, te x black molly vill gärna ha högre temp, kanske skaffa ett eget boende till slöjstjärten ?

      Kommentar

      • rennicke
        • November 2003
        • 335

        #4
        Det bästa vore nog att skilja dem åt. Precis som påpekats bör slöjstjärten ha kallare vatten.

        I övrigt kan det vara vita pricksjukan den fått.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


        Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

        Kommentar

        • Gud bevare Tsaren
          • April 2004
          • 276

          #5
          Ja, jag skulle nog vilja lägga mitt tips på vita prick-sjukan. Om du ska medicinera mot det kan du bibehålla din nuvarande höga temperatur, men tänk på att slöjstjärtar föredrar kallare vatten (om än inte 16 grader som någon föreslog, snarare 21-22 grader. Något varmare än vanliga guldfiskar, men så högt att vi når tropiska temperaturer).

          Sedan får du gärna läsa på om fiskarna du planerar att köpa, Beanie. Då hade du vetat bättre än att stoppa ner en kallvattensfisk i ett kar med tropiska fiskar.

          C uvasjenijem
          Gud bevare Tsaren

          Kommentar

          • beanie
            • February 2005
            • 17

            #6
            Har lånat ett till 70-100 liters akvarium av en polare, ska tvätta det nu och låta slöjstjärten simma ensam där, får se om han blir av med prickarna eller om jag får köpa medicin. Skyller fortfarande på butiksägaren som sade till mig att dom skulle passa så fint ihop dom där fiskarna.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av beanie
              Har lånat ett till 70-100 liters akvarium av en polare, ska tvätta det nu och låta slöjstjärten simma ensam där, får se om han blir av med prickarna eller om jag får köpa medicin. Skyller fortfarande på butiksägaren som sade till mig att dom skulle passa så fint ihop dom där fiskarna.
              Åhhh dessa akvariebutisksanställda/ägare! Antingen har de noll koll eller så skiter de i fiskarna och vill bara sälja. Jag blir så trött!!! Lita aldrig på det de säger i akvariebutiken! Utan läs på innan! Guldfiskar ska inte heller bor i kar som är mindre än 250 liter... Det finns lite info om guldfiskar på: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54

              Om det är vita prick så beror det på en parasit och det är smittsamt. Tyvärr är black molly väldigt känsliga för vita prick. Har du lite salt (utan jod) i vattnet? Black molly trivs i bräckvatten och blir mindre känslig för sjukdomen då. http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=35

              Tyvärr vet jag inte om guldfiskar tål salt.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • beanie
                • February 2005
                • 17

                #8
                med tanke på att jag har två "salt och peppar malar" som jag enligt zoopets arkiv är väldigt känsliga mor salt så får jag nog hoppas på det bästa utan salt. Har i vilket fall slöjstärten i det nya akvariet nu, et fjäll verkar ha lossnat och hänger löst bakåt på honom.
                Senast redigerad av beanie; 08 February 2005, 18:49.

                Kommentar

                • beanie
                  • February 2005
                  • 17

                  #9
                  Köpt medicin på akvarieaffären idag. TIchtocell hette det, undrar om någon har tips utöver att följa förpackiningens beskrivningar ? Bör jag behandla det förra akvariet också, även om jag inte kan se några solklara symptom?
                  Senast redigerad av beanie; 09 February 2005, 16:54.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Ja slamsug botten noga och gör ett delvattenbyte.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • beanie
                      • February 2005
                      • 17

                      #11
                      Slamsög ej, har inte heller någon sådan. Gorde ett mindre delvattensbyte. Det är grönt och mysigt i akvariet iaf, fisken har fortfarande lika god aptit och simmar runt glatt. Ser ju ut att gå bra

                      Kommentar

                      • Insomniac
                        • December 2004
                        • 310

                        #12
                        Min slöjstjärt fick också skumma prickar för några veckor sedan. Jag sänkte temperaturen till 18-19 grader och lade i lite salt och prickarna försvann på en gång.
                        En slamsug måste du skaffa, slöjstjärtar är riktiga grisar..

                        Kommentar

                        • beanie
                          • February 2005
                          • 17

                          #13
                          Coolt, hur mkt salt per liter hade du i? Hur stort var det? Var det några andra fiskar däri ?

                          Med tanke på detta bör jag hälla i lite av det "Jozo salt utan jod" jag köpte på coop idag ?

                          Ska jag vänta ett dygn innan jag hivar i saltet med tanke på att jag hällde i den andra medicinkuren för ett par timmar sen. Vattnet är fortfarande rätt grönt

                          Skaffade en växt till akvariet idag iaf, har inge pump ännu Hade tänkt beställa, nån som vet någon bra sida ?

                          Kommentar

                          • Insomniac
                            • December 2004
                            • 310

                            #14
                            Mitt är på ca 22-25 liter, har två slöjstjärtar och en mal, men bara en av slöjstjärtarna (black moor) fick prickar. Jag köpte "salttabletter" som jag delade och lade i, annars är det 2 g jodfritt salt per liter vatten som gäller.
                            Angående medicinen borde det väl inte vara någon fara? Står det inget på förpackningen så antar jag att du kan hälla i saltet.

                            Kommentar

                            • beanie
                              • February 2005
                              • 17

                              #15
                              Står bara att vissa fiskar bör hållas isär under behandling och min fisk är för nuvarande ensam, så jag häller väl i lite salt då. Dock inte fullt mått ännu, tack för att du delar din erfarenhet Insomniac

                              Kommentar

                              Arbetssätt...