Drabbad av stora fiskdöden :-(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CamillaV
    • February 2005
    • 18

    #16
    Förresten - i denna tråd nämns visst både nitrit och nitrat.... vilket är det som jag ska kolla?? Finns det test för båda eller var det bara en felskrivning när Triana skrev nitrit först och sen nitrat?

    Förvirrad...
    Tack!

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Ursprungligen postat av CamillaV
      Förresten - i denna tråd nämns visst både nitrit och nitrat.... vilket är det som jag ska kolla?? Finns det test för båda eller var det bara en felskrivning när Triana skrev nitrit först och sen nitrat?

      Förvirrad...
      Tack!
      Det är nitrit som är väldigt giftigt och som du i första hand ska kolla.

      Kedjan ser ut på följande sätt ammonium/ammoniak -> nitit -> nitrat.

      Först uppstår ammonium från fiskarnas avföring. Sen bryts ammoniumet ner av bakterier som omvändlar det till nitrit. Nitrit bryts i sin tur ner av andra bakterier som omvandlar det till nitrat. Nitrat tas delvis upp av växterna

      Nitrat är inte alls lika farligt, men blir det för mycket är det inte heller bra. Det är därför man måste byta vatten regelbundet. För att det inte ska bli för höga koncentrationer av nitrat i vattnet.
      Senast redigerad av batski; 11 February 2005, 10:23.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • CamillaV
        • February 2005
        • 18

        #18
        Tack snälla för en bra förklaring! Nu är jag mycket klokare.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #19
          Ungefär 85 - 90 % av de kväveföreningar (N), som en fisk gör sig av med utgörs av ammoniak, som bildas vid nedbrytningen av protein. de flesta fiskar, utsöndrar ammoniak via gälarnas ytlager. Hur de mekanismer, som styr ammoniakutsöndringen exakt fungerar är forskarna är inte helt eniga om. Troligen underlättas den genom den försurningsprocess, som sker vid gälytan då utsöndrad CO2 tillsammans med vattnet bildar kolsyra. Syran hjälper till att omvandla NH3 till NH4+.
          Fastlagt är emellertid att c:a 70 % av den totala ammoniakmängden avlägsnas via gälarna.

          Nedbrytningen är pH beroende.
          The optimum pH range for Nitrosomonas is between 7.2-8.0.
          The optimum pH range for Nitrospira is between 7.4-8.2
          Nitrosomonas growth is inhibited at a pH of 6.5. All nitrification is inhibited if the pH drops to 6.0 or less. Care must be taken to monitor ammonia if the pH begins to drop close to 6.5. At this pH almost all of the ammonia present in the water will be in the mildly toxic, ionized NH3+ state.

          Om nedbrytningsbakteriernas tillväxt:

          Nitrifying bacteria reproduce by binary division. Under optimal conditions, Nitrosomonas may double every 7 hours and Nitrobacter every 13 hours. More realistically, they will double every 15-20 hours.
          Läs hela artikeln här:
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av Kramfors
            Nedbrytningen är pH beroende.
            The optimum pH range for Nitrosomonas is between 7.2-8.0.
            The optimum pH range for Nitrospira is between 7.4-8.2
            Nitrosomonas growth is inhibited at a pH of 6.5. All nitrification is inhibited if the pH drops to 6.0 or less. Care must be taken to monitor ammonia if the pH begins to drop close to 6.5. At this pH almost all of the ammonia present in the water will be in the mildly toxic, ionized NH3+ state.
            Tack för informationen Kramfors. Men hur ska vi göra som har fiskar som trivs i PH runt 6.5?

            Jag mäter både ammonium/ammoniak och nitrit regelbundet och har inte haft några mätbara halter ända sen akvariet blev färdigcyklat.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #21
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Nedbrytningen är pH beroende.
              The optimum pH range for Nitrosomonas is between 7.2-8.0.
              The optimum pH range for Nitrospira is between 7.4-8.2
              Nitrosomonas growth is inhibited at a pH of 6.5. All nitrification is inhibited if the pH drops to 6.0 or less. Care must be taken to monitor ammonia if the pH begins to drop close to 6.5. At this pH almost all of the ammonia present in the water will be in the mildly toxic, ionized NH3+ state.

              Om nedbrytningsbakteriernas tillväxt:

              Nitrifying bacteria reproduce by binary division. Under optimal conditions, Nitrosomonas may double every 7 hours and Nitrobacter every 13 hours. More realistically, they will double every 15-20 hours.
              Läs hela artikeln här:
              http://www.koikichi.com/info/article...gen_cycle.html
              Jag är inte så bra på engelska så jag är tacksam om du översätter detta till svenska.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                Man kan ta hänsyn till att tillväxt av bakterien och nedbrytningen inte är optimal vid andra pH värden.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #23
                  Den tid det tar teoretiskt för Nitrosomonas och fördubbla sig Nitrobacter är 7 resp 13 tim i teorin i praktiken 15-20 tim.

                  Vad man ska tänka på är att det är en utbredd missuppfattning att all ammoniumen kommer från fisks*iten.
                  Många tror att det är nitrosomonas och nitrobacter som bryter ner den fasta avföringen.

                  Ammoniumhalten påverkas också av mängden protein i fodret.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...