Drabbad av stora fiskdöden :-(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CamillaV
    • February 2005
    • 18

    Drabbad av stora fiskdöden :-(

    Hej!

    Jag är nybörjare på akvarium och undrar vad som kan ha hänt mina fiskar.
    För ca ett ½ år sedan köpte jag ett akvarium på 160 liter. Som "startup-fiskar" tog jag hand om mina syskonbarns fiskar som de tröttnat på. Det var 1 scalar, 3 kilfläckstetror, en svärdbärare, en algätare och en pansarmal. Lite blandad kompott alltså...
    Ialla fall, de verkade må bra efter ett par månader i mitt nya akvarium så jag köpte en polare till scalaren och en till svärbärare. De mådde också bra och det gick några månader till.
    För ca 3 veckor sedan köpte jag 3 nya kilfläckstetror och en "svart fin mal" (vet ej vad den heter) från en annan zooaffär. 3 dagar senare började fiskarna dö en efter en. Inte bara de nya utan mina gamla fiskar också. Jag vet att det är vanligt att enstaka fiskar dör vid flytt pga stress mm men det här har blivit löjligt - nu har jag bara de 2 scalarerna, pansarmalen och en av de nya kilfläckarna kvar!! Alla andra har dött. Zooaffären påstår att de har dött av stress..? Jag har lämnat vatenprov hos dem som var helt ok. Jag släppte ner de nya fiskarna försiktigt "enligt boken". Jag har inte sett några symptom på de fiskar som dött förutom på algätaren som betedde sig som den blivit galen innan den dog - snurrade och var spattig. Inga konstiga fläckar eller trasiga fenor eller så har jag sett. Och hur kan de vara så stressade tre veckor efter att några små kilfläckar flyttar in?
    Jag trodde det var över men så dog även malen i förrgår.

    Fråga 1: Vad kan detta bero på?
    Fråga 2: När vågar jag köpa nya fiskar - jag vet ju inte om de få som överlevt bär på någon konstig sjukdom nu. Hur länge ska jag vänta och ska jag byta allt vatten eller så innan jag köper nya?

    Ursäkta att det blev så långt.
    Tack,
    Camilla
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    hmm.. det låter för mig litet som nitrit eller någon annan förgiftning.. fast om de sade att vattnet är okej så borde det vara okej... hur varmt är vattnet.. som du beskriver det kan det vara svårt att se hur de plötsligt blivit så stressade... kan det vara något annat som påverkade? *är inget proffs men jag bryr mig i alla fall.*

    Kommentar

    • CamillaV
      • February 2005
      • 18

      #3
      Tack för svar!
      Vattnet är 26 grader. Kan man kolla nitrithalten själv? Hur kan den rubbas?

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        tja... den är något man ska ha kolla på.. man kan få en nitratspik när man startar upp nytt eller byter mycket vatten eller om man inte sköter vattenbytena.. då skjuter nitratet upp i höjden.. jag kollar själv med teststickor som man kan köpa i vissa djuraffärer... ska dock skaffa ett bättre prov snart...

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Blir lite konfunderad att ett kar som varit igång i 6 månader som ej heller är överbefolkat får en sån här chock. Och scalarena lever dessutom som är känsliga utav sig.

          Min fråga till dig är då;
          1. Hur ofta byter du vatten och hur mycket
          2. Hur städar du botten och hur ofta
          3. Hur ofta rengör du filtret
          4. Vad fodrar du med och hur mycket och hur ofta

          Det är bra med ett nitritprov att ha hemma. Men köp inget multistickor utan ta ett riktigt dropptest med ordentlig skala tex jbl;s.

          Om en fisk blir hysterisk och spattig och simmar som en galning så beror det många gånger på en förgiftning orsakat av nitrit. Svaret kan du få genom testet.
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • Robot
            • February 2004
            • 1174

            #6
            Jag har märkt att det ofta är skillnad i överlevnadsgrad beroende på var man köper fisken.. Jag tror det har att göra med att fisken har blivit stressad i "oseriösa" affärer och därmed försvagad, när fisken sen kommer till ditt akvarium så klarar den inte av förändringarna och dör..

            Men det är förstås bara en teori...

            Kommentar

            • CamillaV
              • February 2005
              • 18

              #7
              Tack för era svar!

              Marie:
              1. Jag byter ca en tredjedel av vattnet ungefär var 3:e vecka, (ibland varannan).
              2. När jag byter vattnet suger jag ren botten med plastmojängen på slangen ..
              3. Filtret rengör jag samtidigt som vattenbytet
              4. Jag fodrar med "Spirulina Aquarium Flake Food" som jag fick med akvariet när jag köpte det. De får mat i 2 omgångar varje kväll.

              Inga av dessa rutiner har jag ändrat på innan fiskarna började dö.
              Var köper man jbl;s test, finns det i en vanlig zooaffär?

              Robot: Det låter rimligt, men då borde ju bara de nya fiskarna dö och inte de gamla också om det var så i det här fallet.
              Senast redigerad av CamillaV; 07 February 2005, 15:12. Anledning: Fula stavfel...

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                En seriös butik säljer inga nya fiskar förrän efter en vecka, den veckan kan vara en del skillnaden varför vissa fiskar dör efter en kort tid.
                Skillnad i pH mellan butiken och det egna akvariet kan också påverka nya fiskar negativt.

                Att de nya fiskarnas immunförsvar var inte uppdaterat mot de bakterier som du har i ditt vatten och dina gamla fiskar tålde inte de nya fiskarnas bakterieflora, kan också förorsaka fiskdöd.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Gud bevare Tsaren
                  • April 2004
                  • 276

                  #9
                  Då tror jag att jag förstår, bästa CamillaV, varför du får nitritspikar också i ett sex månader gammalt kar.

                  Man ska nämligen aldrig rengöra filtret samtidigt som man byter vatten. Det är en enkel men ack så viktig regel. Orsaken till detta är helt enkelt att man då drastiskt minskar nitrifikationsbakterierna i karet dels genom vattenbyten (en hel del av dem lever fritt i vattnet) och dels genom filterrengöringen (rengör du exempelvis i rinnande kranvatten tar kloret effektivt död på dessa värdefulla bakterier).

                  Mitt ödmjuka tips till dig fortsättningsvis lyder:

                  * byt vatten oftare, ha den klassiska "30% var sjunde dag"-regeln som måttstock.

                  * rengör aldrig filtret samtidigt som du gör vattenbyte, utan snarare mitt emellan två vattenbyten. Tänk också på att inte rengöra filtret för ofta, först när "flåset" blivit märkbart sämre behöver det rengöras och detta kan ta allt från en månad upp till ett år beroende på filter och kar. Bäst är också om du i möjligaste mån rengör filtret i gammalt akvarievatten än kranvatten.

                  * köp ett nitrittest (helst inte teststickor vars tillförlitlighet minst sagt varierar) och testa vattnet regelbundet. Upptäcker du nitrit får du helt enkelt intensifiera vattenbytena och hälla i ett par rejäla doser med Sera Nitrivec.´

                  Lycka till !

                  Högaktningsfullt
                  Gud bevare Tsaren och Hans familj i all evighet, amen.

                  Kommentar

                  • CamillaV
                    • February 2005
                    • 18

                    #10
                    Tackar ödmjukast, Gud Bevare Tsaren!

                    Jag ska ta de nya budorden i beaktning och bli bättre på fiskskötseln - men då återstår bara frågan: Varför hände detta just nu efter det senaste inköpet när jag tydligen gjort fel hela tiden? Varför har inte fiskarna mått dåligt förrän nu?

                    Tack igen!

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Bra fråga, även jag väntar med spänning på svaret.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • carmahan
                        • February 2004
                        • 265

                        #12
                        Jag har läst att "gamla" fiskar i akvariumet kan bör på någon sjukdom som "aktiveras" när det kommer nya fiskar, eller de nya fiskarna bör på någon sjukdom, m.m. Läs på Zoopet ang. sjukdomar.

                        Mvh
                        carmahan

                        Kommentar

                        • CamillaV
                          • February 2005
                          • 18

                          #13
                          Låter intressant, carmahan, ska kolla upp det.

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av CamillaV
                            Var köper man jbl;s test, finns det i en vanlig zooaffär?
                            JBL:s nitrittest kan du köpa i affärer som säljer JBL:s produkter. Vet inte var du bor så det är svårt att rekommendera en affär, men jag köper mina på Hornbach.

                            Skulle du inte hitta dem nånstans finns även andra märken, som Nutrafin och Sera, men jag tycker JBL:s är både enklare att dosera och mer exakta.

                            Lycka till!
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • CamillaV
                              • February 2005
                              • 18

                              #15
                              Tack batski!
                              Jag får se vad jag hittar. (Bor i Stockholm så det borde finnas det mesta.)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...