Drabbad av stora fiskdöden :-(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CamillaV
    • February 2005
    • 18

    Drabbad av stora fiskdöden :-(

    Hej!

    Jag är nybörjare på akvarium och undrar vad som kan ha hänt mina fiskar.
    För ca ett ½ år sedan köpte jag ett akvarium på 160 liter. Som "startup-fiskar" tog jag hand om mina syskonbarns fiskar som de tröttnat på. Det var 1 scalar, 3 kilfläckstetror, en svärdbärare, en algätare och en pansarmal. Lite blandad kompott alltså...
    Ialla fall, de verkade må bra efter ett par månader i mitt nya akvarium så jag köpte en polare till scalaren och en till svärbärare. De mådde också bra och det gick några månader till.
    För ca 3 veckor sedan köpte jag 3 nya kilfläckstetror och en "svart fin mal" (vet ej vad den heter) från en annan zooaffär. 3 dagar senare började fiskarna dö en efter en. Inte bara de nya utan mina gamla fiskar också. Jag vet att det är vanligt att enstaka fiskar dör vid flytt pga stress mm men det här har blivit löjligt - nu har jag bara de 2 scalarerna, pansarmalen och en av de nya kilfläckarna kvar!! Alla andra har dött. Zooaffären påstår att de har dött av stress..? Jag har lämnat vatenprov hos dem som var helt ok. Jag släppte ner de nya fiskarna försiktigt "enligt boken". Jag har inte sett några symptom på de fiskar som dött förutom på algätaren som betedde sig som den blivit galen innan den dog - snurrade och var spattig. Inga konstiga fläckar eller trasiga fenor eller så har jag sett. Och hur kan de vara så stressade tre veckor efter att några små kilfläckar flyttar in?
    Jag trodde det var över men så dog även malen i förrgår.

    Fråga 1: Vad kan detta bero på?
    Fråga 2: När vågar jag köpa nya fiskar - jag vet ju inte om de få som överlevt bär på någon konstig sjukdom nu. Hur länge ska jag vänta och ska jag byta allt vatten eller så innan jag köper nya?

    Ursäkta att det blev så långt.
    Tack,
    Camilla
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2