Nemo dog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FridaT
    • January 2005
    • 68

    Nemo dog

    Har haft mitt akvarium i ett par veckor nu och förlorade en slöjstjärt dan efter inköp och dan efter det dog en tetra. Då hade jag inga förhöjda nitritvärden men det har jag nu. Det ligger iofs bara på 0.3 eller lägre och jag håller på med nitrivec. Saken är den att jag hittade Nemo en liten pigg slöjstjärt död i förrgår, den piggaste av allihop. Dom andra har upträtt underligt "står" och hänger vid ytan eller ligger på botten, trodde dom var döda men så simmade dom en minut eller 2 och sen så lade dom sig ner igen. Dom har hållt på så här i flera dagar nu men Nemo hade inga symptom alls. Är det nitriten som gör det fast det är så låga värden? Mina andra tetror och min mal verkar må hur bra som helst.
    Färsk i fiskstimmet.
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Med det beteendet på fiskarna skulle det mycket väl kunna vara någon typ av förgiftning.
    Jag skulle bytt ca: 1/2 av vattnet direkt och väntat någon timme och gjort ett liknande byte till, för att sedan hålla noggran koll på fiskarnas beteende och även koll på nitriten ett bra tag framöver.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • FridaT
      • January 2005
      • 68

      #3
      Kollade nitrit precis efter jag postade och den är nu obefintlig så det är inte det.
      Funderar på att lämna tillbaks dom och skaffa andra fiskar hos en annan zooaffär istället. Den jag var hos verkar inte vara så bra. Jag såg när vi var på väg ut att han sålde växter som absolut inte lämpar sig för undervattensbruk...Jag har såna i fönstret.
      Men det är ju tydligen ganska vanligt.
      Färsk i fiskstimmet.

      Kommentar

      • Gud bevare Tsaren
        • April 2004
        • 276

        #4
        Och du är säker på att syresättningen av vattnet är optimalt ?

        C uvasjenijem
        Gud bevare Tsaren

        Kommentar

        • FridaT
          • January 2005
          • 68

          #5
          Jag tror det, jag har i alla fall mycket ytrörelse. Jag läste att det hade med saken att göra.
          Färsk i fiskstimmet.

          Kommentar

          • Gud bevare Tsaren
            • April 2004
            • 276

            #6
            Mysko. Det är ju förstås möjligt att fisken efter en längre tid med höga nitritvärden helt enkelt inte orkat mer, nitrit kan ju orsaka permanenta skador på gälarna för övrigt. Jag är iofs bara en enkel hobbyakvarist med begränsade kunskaper.

            Du får lov att fråga signaturen Kramfors om råd. Den killen vet allt som finns att veta om guldfiskar.

            C uvasjenijem
            Gud bevare Tsaren och Hans familj i all evighet, amen.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Även fiskar blir sjuka och dör utan att man har gjort något fel, Slöjstjärtar är känsliga.
              En vild gissning är att det dör 1av 10 redan i butiken.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • FridaT
                • January 2005
                • 68

                #8
                Jo..det är ju mindre roligt med fiskar som "sover" hela tiden. Ska åka till Trop fiskimport och titta. Det känns tryggt att han bara håller på med fisk. Då borde han ju kunna hjälpa en lite iaf. Nya firrar blir det i alla fall.
                Tack för alla bra svar.
                Färsk i fiskstimmet.

                Kommentar

                Arbetssätt...