"simmande" prickar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel. A
    • October 2002
    • 22

    "simmande" prickar

    Hej

    För några månader sedan upptäckte jag små vita ”simmande” något avlånga prickar vid ytan. De är riktigt små och gör små dyk på ca 0,5 cm och de är väldigt många. Fiskarna verkar inte påverkats alls och ser lika pigga ut som vanligt.
    Jag har försökt få bort dem genom mer vattenbyten utan synligt resultat. Jag har nu tömt akvariet helt för att det ska placeras på en ny plats och då tömt över stora delar av det gamla vattnet till ett nytt kar där fiskarna nu är. De vita prickarna hängde givetvis också med men de är betydligt färre nu.

    Vad kan de vara för något? Hur ska jag få bort dem? Skulle va bra att få bort dem innan jag ska flytta tillbaks fiskarna.

  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    #2
    Det kan inte vara yngel?

    Vad har du för fiskar, en del yngel, exempelvis guramiyngel är väldigt små i början!

    // Magnus
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

    Kommentar

    • rogge
      • July 2002
      • 310

      #3
      hej !!

      Kan det inte vara vattenloppor??

      MVH rogge

      Kommentar

      • Daniel. A
        • October 2002
        • 22

        #4
        Fiskarna är Sorgmanteltetra och Minortetra.
        Prickarna vid ytan är knappt synbara.

        Upptäckte idag när en fisk simmade snabbt förbi botten att det for upp en vit mycket smal och ca 0,5 cm lång mask, som sakta dalade ner mot botten igen. Den låg helt stilla när den sjönk men ibland gjorde den sprattliga rörelser för att sedan bara ligga stilla igen. Kunde inte upptäcka den när den väl landat på gruset.
        Kan det kanske vara bebismaskar som håller till vid ytan och de stora på botten eller är de av olika sort. Har även upptäckt några exemplar ”simmande prickar” längre ner i vattnet.

        Hur ska man få bort dem. Blir det att åka till Akvarieaffären för att skaffa något preparat?

        Kommentar

        Arbetssätt...