Guldfisk / Slöjstjärt som dör en efter en

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M.W
    • November 2002
    • 393

    Guldfisk / Slöjstjärt som dör en efter en

    Vår dotter har ett 30 liters akvarium som vi hade 5 st Guldfiskar i. Efter ca 14 dagar så började en ligga på botten med fenorna ihop, även när den simmade så höll den ihop fenorna och flämtade. Har kollat nitrit och ph, och det ser bra ut. Filtret kramar vi ur i akvarievatten i samband med vattenbyte, en gång var 14:e dag Vi gör delvattenbyten 1 gång i veckan på så där en 7-10 liter och har i Aqua-Bon i samband med det. Nu är det bara 2 stycken kvar och den ena håller på att ligga på botten med fenorna ihopklibbade/fäller inte ut dom, flämtar och simmar med slagsida och den andra är hur pigg som helst. Hoppas på hjälp

    M.W

    If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

    Min blog
    PlantSwap
  • whisse
    • July 2002
    • 312

    #2
    Det låter ju mycket med fem guldfiskar i ett så litet akvarium, har du kollat så att det inte blir för mycket skit så att de blir förgiftade? övermatning, har du kollat det? är det flickan som matar eller är det du? vad har ni för pump/filter?

    Kommentar

    • M.W
      • November 2002
      • 393

      #3
      Hej whisse. Det är jag eller min fru som matar/kollar när dottern matar. Ca 1-2 kulor per fisk varannan dag. Pumpen är en originalhistoria som sitter i locket, uppställd på maxflöde, vet inte hur mycket. Filtren är av tvättsvampstyp och är ett grov och ett finfilter. Vid vattenbyte använder vi bottensug för att få bort smuts från botten. Nu är det snart bara en fisk kvar, den andra börjar bli väldigt dålig, får nog ta bort den snart. Den hänger på ett blad och flämtar och vill inte röra på sig, samtidigt som den sista fisken är hur pigg som helst.

      M.W

      If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

      Min blog
      PlantSwap

      Kommentar

      • whisse
        • July 2002
        • 312

        #4
        Hm, låter ju jättekonstigt. Har du testat vattenvärden?

        Kommentar

        • M.W
          • November 2002
          • 393

          #5
          Jaa inte blir jag klok på detta. Nu är det bara en fisk kvar....Vattenvärdena är på Nitrit ca 0.3(det lägsta på skalan) och Ph ca 8(samma som vattnet i kranen). Det är dom enda tester jag har gjort, och djuraffären där jag köpte både fiskar och akvarium har kollat dom med, och med samma resultat. Hoppas att den sista klarar sig, den ser frisk ut än så länge

          M.W

          If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

          Min blog
          PlantSwap

          Kommentar

          Arbetssätt...