Dålig blå delfin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    Dålig blå delfin

    Jag har en liten blå delfin, som inte mår bra, men det vet fisken inte om. Den äter och beter sig som vanligt. Delfinen fick ett sår på sidan som snart bakterier fick fäste i, alldeles luddigt blev det. Jag har försökt medicinerat med saltbad ett par timmar.
    Det blir till synes bättre och såret börjar att läka när fisken går i ett icke saltkar, men sedan har det blivit värre igen. Jag har upprepat detta två gånger och just nu går fisken i ett saltbad igen.
    Snart dags för avlivning eller har någon ett behandlingsförslag?

    Bild finns på min ZOON.
  • HazelCR

    #2
    Den lilla blå blir bättre efter ett saltbad på några timmar. Nu håller den på att läka sitt sår, snart... inom några dagar bör det vara borta, men .....det har skett återfall tidigare innan läkningsprocessen hunnit bli klar.

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Du kanske skall låta den gå ensam i svagt saltbad tills den har återhämtat sig helt. Något annat råd kan jag inte ge dig. Hoppas att det funkar.

      Guy
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • HazelCR

        #4
        Om det blir ett återfall, så får jag prova din ide.
        Blå delfiner är svåra att köpa just i Gävleområdet. Igår var jag till Uppsala och såg en enda vid mitt besök av tre akvariebutiker. Jag köpte en blå av en privatperson dock,(som jag fått kontakt med via zoopet. Jag har fem och får hoppas på åtminstne ett par. Der räcker med fem, men jag vill förståss inte att några faller ifrån redan vid några centimeters storlek.
        Det är svårt att handla fiskar, där inte könsskillnaderna syns tydligt. Ännu svårare att köpa ungfiskar, speciellt om man inte tidigare har någon erfarenhet av fisken.

        Kommentar

        • HazelCR

          #5
          Den lilla blå blev bättre till det yttre, men påverkad av såret ändå. Simblåsan eller iaf simförmågan blev sämre. Det blev en bottenlevande blå delfin, som vilade mot botten nästan hela tiden. Den blå hade alltid matlust konstigt nog. Nu finns den inte mer.
          Kanske hade jag kunnat rädda den om jag låtit den gå i ett saltbad en längre tid flera dagar, som Guy föreslog, redan vid det första tillfället.
          Jag gjorde så vid det fjärde tillfället och såret läkte ihop, men lämnade en urgöpning och dålig simförmåga efter sig mm

          Kommentar

          Arbetssätt...