Ancistrus dog! smittar det, hur förhindrar jag d??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rexon@
    • August 2002
    • 578

    Ancistrus dog! smittar det, hur förhindrar jag d??

    Hej! Jag har upptäckt att min albino ancistrus har blivit jättetjock.. är detta normalt? Magen putar ut och denna ancistrus har alltid tidigare varit rätt smal, eller ja, inte så här tjock ialla fall

  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    har du tur så kanske den bara har fått förstoppning i tarmarna, men det kan också vara bukvattensot. Mata den rikligt med tex brysselkol eller något lättsmält, som artemia. Det kan lösa förstoppnig.
    Blir den tjockare och tjockare, så gör du bäst i att avliva den. Men då ska den vara ordentligt tjock, och slutat äta. Fiskar som svullnat upp i bukvattensot går inte att rädda enligt mina erfarenheter.
    Hoppas på det bästa!
    /Lukas

    Kommentar

    • Rexon@
      • August 2002
      • 578

      #3
      Jag avvaktar lite för att se om de blir tjockare eller ej.

      Kommentar

      • Rexon@
        • August 2002
        • 578

        #4
        Neej, hittade den i tunnan idag,, upp och ned, andades svagt med en enorm mage! mycket större än tidigare och det såg ut som om den skulel kunna spricka när som helst..
        Nu var det så att jag tog bort den, den var mer död än levande..
        Var detta sjukdom och smittar det??

        Kommentar

        • Lukas
          • April 2002
          • 1211

          #5
          Hej!
          Ja, tyvärr låter det som den hade fått bukvattensot. Bukvattensot smittar långsamt, så medicinering är inte alltid nödvändigt. Ofta räcker det med att man byter lite vatten, höjer temperaturen till ca 28 och har i lite salt.
          Men märker du att någon annan fisk slutat äta eller svulnar upp, så är det bra att behandla, tex med Octocin-tabletter.

          Lycka till!

          /Lukas

          Kommentar

          • Rexon@
            • August 2002
            • 578

            #6
            Hej! Jag ska byta vatten ikväll, mina akvarium är 29 liters & 14 liters.. hur mycket salt ska jag ha för att det ska hjälpa..?
            Albinon levde med en ancistrus & en kampfisk, ancistruskompisen har bajsat mycket i sin grotta såg jag idag, samt verkade inte så tjock. Han är även rätt akvtiv när det är släckt.

            Kan ancistrus bli tjocka när de ätit mycket? Min största ancistrus är rätt tjock nu efter att jag gett honom algtabletter och han bajsar som bara den, samt är väldigt aktiv. Jag vill inte att han ska vara smittad.


            Kommentar

            Arbetssätt...