sjukdomsnyckel till diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    sjukdomsnyckel till diskus

    Hej
    Efter långt uppehåll så är jag åter med diskus. Sist jag hade dom så använde jag mig av en sjukdomsnyckel på nätet när jag fick problem (jag hade väldigt många diskusar). Är det någon som vet var man kan hitta en sådan nyckel? Det kan vara bra att ha om det händer något.
    MVH
    Magnus

    min zoon
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    http://hem.fyristorg.com/diskus/

    kaj.p
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Finns det några fler sådana. Denna nycklen kräver trots allt att man köper preparat av just denna leverantören. Sist jag hade diskus använde vi oss av medel som tex kaliumpermanganat,formalin och tetra cyklin. Kanske dessa medel inte används längre, kanske det finns bättre medel nu. Men sammantaget så vore det bättre med en sjukdomsnyckel som har med medel från olika producenter och som har med de billigare alternativen som går att hitta i kemikalieaffärer och på apoteket. Finns det någon sådan?? Vad finns det för erfarenheter av de preparat som säljs via Kaj Ps länk.
      Magnus

      min zoon

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Om du laddar ner Johan o Martins förnämliga diskuscd på http://www.discusfish.nu/ ( om du nu inte redan gjort det.) Så finns här ett förslag på Husapotek för diskus.
        Mvh Kaj.p
        www.diskus-varberg.com

        kaj.p
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Stefano
          • August 2002
          • 91

          #5
          Kasta bort alla mediciner och håll karet rent.
          Det funkar bra för mig och mina Diskus.


          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Hej
            Jag inser hur illa mitt föregående inlägg verkar. Så det kanske behövs en förklaring. Sist jag höll diskus så importerade jag den själv från Malaysia. Vid sådan import så blir fisken mycket stressad och kan därav bli sjuk. Det är standard i branshen att medicinera förebyggande vid import. I bland kan det också hända att sjukdom uppstår upp till tre månader efter importen. Då är man klart tvungen att medicinera. Jag håller med föregående inlägg om att man skall undvika mediciner i det längsta. Med rent vatten och bra mat så blir diskus inte oftare sjuk än annan fisk. Men när och om det händer så är det bra att ha en nyckel så att man kan ta hand om problemet. Denna gång har jag startat ett diskus kar trots studentekonomi. För att överhuvud taget ha råd så gjorde jag det som anses som misstag nr1 när man håller diskus. Nämligen att köpa sjuk fisk. Detta är inte att rekomendera men jag viste att det var så och jag vet att jag botat liknande sjukdommar förr. Jag har endast haft dom i två veckor och de verkar redan bättre (utan medicinering). Många av de parasiter som lever i diskusens jälar och tarmar missgynnas av just bra vatten medan diskusen gynnas av det. Det är min förhoppning att jag skall få dom i ordning utan hjälp av mediciner. Men jag tvekar inte heller om de skulle bli sämre. Det har endast hänt mig en gång (för mycket) att diskusen insjuknat i min ägo efter karantäntiden. Den gången berodde det på en felande doppvärmare och ouppmärksanhet. Oftast så finns sjukdomen latent och bryter endast ut vid dåligt vatten eller som i detta fallet för låg temperatur. Som sagt byt vatten ofta så är diskusen inget problem djur.
            Magnus

            min zoon

            Kommentar

            • Stefano
              • August 2002
              • 91

              #7
              Filtrering och biologisk jämnnvikt i akvariet har stor betydelse.Om akvariet varit igång ett bra tag så borde det inte vara några sjukdomsproblem. Men det vanligaste är att man köper sjuka och misskötta fiskar som är hopplöst svåra att bota.Då finns det egentligen inte vad jag vet några superkurer eller enkla råd med salt som hjälper i längden.De är och förblir knepiga fiskar som kräver bra skötsel från början.Sen får man hålla på hur mycket man vill med mediciner som kanske mer skadar än botar eftersom man inte är hundra på vad man gör.Lyckas man bota en allvarlig sjukdom så kommer den ofta tillbaka.
              Den enda regel som gäller med Diskus är att köpa friska djur från början och vara mycket kritisk när man väljer och köper.Sköter man sedan om dom på ett bra sätt så blir de inte sjuka.

              Kommentar

              Arbetssätt...