Guppys dör en efter en...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jennyisaksson
    • September 2002
    • 6

    Guppys dör en efter en...

    Hejsan!

    Mina guppys dör en efter en...

    Symtom:
    De börjar simma med stjärtfenan böjd neråt. De blir lite "grumliga" i färgen och stjärtfenan blir "fransig"

    När de första dog rengjorde jag akvariet totalt och köpte nya. Men de nya dog också strax efter.
    Vi fick lite nya växter i samband med att de första dog.
    I övrigt har vi två kampfiskar (hona och hane) som har överlevt men verkar slöare än vanligt. De var väldigt livliga i början men nu gömmer de sig mest eller ligger nere på bottnet...
    Malen vi har mår prima!

    Vad kan detta vara? Sjukdom? Kan det bero på de nya växterna?
    Finns det nån medicin att ge?

    Tack!

    //Jenny
    Jenny
  • Johanna
    • May 2002
    • 38

    #2
    hej!
    jag är också intresserad av vad som är orsaken eftersom en del av mina guppys haft precis samma symptom. Ändå så sköter jag akvariet på bästa sätt (tror och hoppas jag...) Det enda avvikande symptomet hos guppy som du inte beskrivit är att min ena hona började simma med nosen uppåt, precis som man hängt en tyngd i stjärtfenan.
    Jag har även flying fox och dessa har alltid mått bra, däremot så har jag otur med platy, de dör en efter en. nån har blivit väldigt smal, inte ätit, slokat med fenorna osv.Den senaste platyn som är dålig har haft tunn ljus avföring och äter inte längre.
    Vore väldigt tacksam för tips!
    Johanna

    Kommentar

    • Ulf P
      • March 2002
      • 1615

      #3
      Hej på er!
      Jag (dottern) har haft precis samma problem med guppy. Orsakerna får man förklarade på olika sätt beroende på vem man frågar. En del säger att det handlar om gälparasiter och att det kan behandlas med viss framgång med 5%-igt saltbad under några minuter. Andra säger att det handlar om genetiska orsaker pga hård (in)avel under många år. Nån tredje säger att det beror på att odlarna medicinerar kraftigt med antibiotika för att få så många fiskar att överleva som möjligt. När de sedan kommer ut till butik och kund så upphör ju medicineringen och många av de stackars fiskarna som har nedsatt immunförsvar pga all antibiotika blir mottagliga för sjukdomar och dör lätt.

      Var sanningen ligger vet jag inte. Undrar om någon vet egentligen. Vi har tillsvidare övergett guppyn och provar nu med platy istället. Men bara platy som har gått länge i butikernas akvarium och som ser livskraftiga ut. Jag köper aldrig nåt nyinkommet, även om de fått gå i karantän i butiken nån vecka eller mer.

      Dessutom försöker jag nu höja hårdheten i vattnet mha kalk eftersom vi har mycket mjukt vatten. "Alla" säger att det ska inte behövas, "det är tåliga fiskar", men jag provar ändå. Det är ingen nackdel, tvärtom.

      Tilläggas bör också att jag sköter mina (våra) akvarium på ett normalt sätt. Jag har bjudit på varierad kost med mygglarver, artemia, rom och annat godis. Till synes utan nån överlevande effekt.

      Om någon har svaret på gåtan om de döende guppyna är jag också intresserad av detta.

      mvh
      /Hasse

      ==================================
      http://och.nu/ciklid
      //Uffe

      Kommentar

      • jennyisaksson
        • September 2002
        • 6

        #4
        Tackar så mycket för era svar.
        Jag får nog prova att köpa in nån annans sort av fisk och se om de trivs bättre

        Ha en bra dag!
        Kramar!

        //Jenny
        Jenny

        Kommentar

        Arbetssätt...