Kampfisk med uppsväld buk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnus Olsson
    • January 2002
    • 99

    Kampfisk med uppsväld buk

    Mina kampfiskar verkar ha fått någon slags parasit eller annat invärtes. Kampfiskhonan dog för 4 dar sedan, hon hade uppsvälld buk och fjällen hade rest sig. Jag hehandlade med Aquafuran som visst skall vara bra mot lite olika sjukdommar. Såg idag att även Kampfiskhanen hade fått en rundare mage än han brukar ha. Någon som vet vad det kan vara?
    Kanhända att Aquafurankuren har hjälpt bara att det inte har märkts ännu. Men jag tänkte fråga utifall någon har någon ide.

    Resten av fiskarna verkar inte ha påverkats, möjligen att någon Zebrafisk ser lite rundare ut. Svårt att säga.

    /Magnus
    /Magnus
  • skraegget
    • February 2002
    • 157

    #2
    Hiva ner dem sjuka snabbt som attan till ett karantän akvarium av något slag. Kan va en vanlig hink med lite växter och en lampa bara mer behövs inte till kamp fiskar igentligen. Eftersom dem är så kallade labyrintfiskar som tar luft vid vatten ytan. Behandla dem sedan där.

    Kommentar

    • Thorlake
      • January 2002
      • 191

      #3
      Goddag!

      Tycker det låter som Bukvattensot.
      Inge roliga grejjor alls!
      Någon som har andra ideér kanske?

      lite info:
      Symptom: Bukvattensot drabbar i huvudsak de munruvande cikliderna från Malawi- och Tanganyikasjöarna. Den orsakas av en flagellat som sannolikt finns naturligt i fiskarnas tarmsystem. När fisken utsätts för stress orkar inte fiskens immunförsvar hålla emot och den blir sjuk. Stadium 1 - matvägran, stadium 2 - fisken verkar "hosta", stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring, stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4). Smittar men ganska långsamt.
      Åtgärd: Ganska lättbotad sjukdom i de första stadierna. Medicinera med 40% emtrylvet -metronidazol (5 ml - 100 L akvarievatten) som kan köpas genom veterinär. Eventuellt kan medicineringen upprepas efter 3-4 dagar. Vid svåra fall kombinera denna medicinering med Nifurpirinol (se bakteriell fenröta).

      Kommentar

      • Magnus Olsson
        • January 2002
        • 99

        #4
        Han matvägrar dock inte och jag vet inte om den direkt hostar heller.

        Han får plaska runt i en egen hink tills jag vet vad som är fel.

        Vad tror ni? kan detta vara sjukdommen han har?

        /Magnus
        /Magnus

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Hej Magnus,
          Nej jag tror inte det är bukvattensot, då hade den knappast ätit.
          Det är dock betydligt svårare att säga vad det inte är än vad det är.
          Inte så konstigt kanske, tänk att ringa till sin doktor och säga att min buk är mer än uppsvullen än normalt. Vad är det för fel på mig? Det är nog ingen större chans att man får en riktig diagnos uatn kallas dit för undersökning.
          Under alla omständigheter tycker jag i alla fall att du skall isolera den sjuka fisken.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell



          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • skraegget
            • February 2002
            • 157

            #6
            Kampfiskar är oftast hårt fram avlade, speciellt dem asiatiska. Vilket leder till att dem blir mindre tåliga. Är ledsen för din skull Magnus men....

            Kommentar

            Arbetssätt...